Normal_ict__computer__kinderen__basisonderwijs

De Dia-eindtoets is door staatssecretaris Dekker officieel toegelaten na positieve beoordeling door de Expertgroep PO. De digitale toets is ontwikkeld door Diataal BV, voortgekomen uit de Rijksuniversiteit Groningen. De Dia-eindtoets sluit aan op de diagnostische volgtoetsen voor taal en rekenen en het leerlingvolgsysteem van Diataal. Dit volgsysteem ondersteunt scholen om hun leerlingen optimaal te begeleiden bij de overgang van primair naar voortgezet onderwijs. Dat meldt Dia Toetsen.

De Expertgroep PO was positief over de inhoud en onderwijskundige kant van de Dia-eindtoets. Bijzondere waardering was er voor de digitale vormgeving en duidelijke instructie:
“De instructie aan de leerlingen is helder en de voorbeeldopgaven maken extra duidelijk wat de leerlingen moeten doen. Het is waardevol dat de leerlingen de dag vooraf een videopresentatie te zien krijgen over wat ze tijdens de toetsafname kunnen verwachten.”

Daarnaast beoordeelde COTAN de validiteit en de betrouwbaarheid positief:
“De correlaties met de Centrale Eindtoets en de andere eindtoetsen, laten overtuigend zien dat de Dia-eindtoets in hoge mate hetzelfde meet. Ook is sprake van een bevredigende overeenkomst tussen het schooladvies en het Dia-eindtoetsadvies.”

Hilde Hacquebord, directeur van Diataal BV: “We hebben met ons team en de basisscholen hard gewerkt om een betrouwbare  toets te maken die er mooi uitziet en gebruiksvriendelijk is. Zo kan de toets in één dagdeel worden afgenomen. Als digitale toets heeft de Dia-eindtoets veel voordelen ten opzichte van andere toetsen. Leerlingen vinden digitaal toetsen fijn, ze kunnen zich beter concentreren en ze blijven gemotiveerd, ook omdat de toets aansluit bij het niveau van de leerling. Alle leerlingen kunnen in principe meedoen. En we helpen scholen met onze service de stap maken naar het digitale toetsen. Maar voorop staat bij ons de betrouwbaarheid van de advisering.”

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids