'EU moet iets doen tegen scrollende jongeren en verslavende apps'

De EU zou techbedrijven moeten gaan dwingen om apps als Instagram, Facebook en Snapchat wat minder verslavend te maken. Dat vindt GroenLinks in het Europees Parlement. GroenLinks wil een einde maken aan het eeuwige scrollen van jongeren door verschillende tijdlijnen op social media. Dat meldt de NOS. 

Europarlementariër Kim van Sparrentak vindt dat er ook regels moeten komen tegen verslavende apps. Er zijn tenslotte al regens om jongeren te beschermen tegen alcohol en tabak. Van Sparrentak wil bijvoorbeeld dat gebruikers niet meer eindeloos kunnen scrollen. Ook mogen filmpjes niet meer automatisch afspelen.

Beloningssysteem werkt verslavend 

Van Sparrentak krijgt de steun van het Trimbos-instituut. Dit instituut doet onderzoek naar verslavingen. Anouk Tuijnman legt uit dat het beloningssysteem verslavend werkt bij apps als Instagram, Facebook en Snapchat. ‘De tijdlijnen hebben eindeloos veel content. De ene keer worden gebruikers ‘beloond’ met een hele leuke video, maar de andere keer niet. Het gevolg daarvan is dat gebruikers dus continu blijven zoeken naar de beloning.”

Somber 

Volgens Tuijnman is dat erg, want kinderen kunnen al die uren ook besteden aan nuttigere dingen. En er zijn onderzoeken die aangeven dat mensen juist somber worden van social media. Tuijnman durft niet met zekerheid te zeggen of dat ook echt geval is, maar “als je soms bent en je komt op die platforms, dan helpt het niet als je wordt geconfronteerd met mensen die het veel leuker hebben.”

Er zijn ook voordelen 

Het Trimbos-instituut wijst ook op de voordelen van social media, want die zijn er ook. “Voor sommige mensen is het een plek waar ze zichzelf kunnen zijn en waar ze mensen kunnen ontmoeten.”

Het Europees Parlement zal zich binnenkort buigen over het voorstel van Van Sparrentak. Als de plannen worden goedgekeurd, dan moeten ook de 27 andere landen die lid zijn van de EU hier nog mee akkoord gaan voordat er daadwerkelijk iets wordt doorgevoerd.

Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk