Regenboogtrap op school zorgt voor boze leerlingen en ouders

Het Gerrit Komrij College in Winterswijk zorgde deze week voor flink veel onrust. Na de herfstvakantie werd er een tweede regenboogtrap onthuld in de school. Rector Jeroen Sanders is onder de indruk van wat er de afgelopen week allemaal gebeurde. De tweede regenboogtrap heeft veel losgemaakt bij ouders, leerlingen en mensen die helemaal geen relatie met de school hebben. Dat meldt Omroep Gelderland. 

Aan het einde van het vorige schooljaar werd de eerste regenboogtrap onthuld op de school. Het was de bedoeling dat de school daarmee liet zien dat iedereen welkom is op de school. Toch ontstond er een ongewenst bij-effect. Sommige leerlingen stonden namelijk voor de keuze: welke trap neem ik naar boven? “De bedoeling van de trap kreeg een negatief effect”, vertelt rector Jeroen Sanders. Hij kreeg van sommige leerlingen signalen dat ze zich onveilig voelden en gepest werden, maar ook jongeren die zich graag wilden inspannen voor een prettiger leer- en leefklimaat.

Centrale trap 

“We hebben er dan ook voor gekozen om de centrale trap in de hal ook van regenboogkleuren te voorzien”, aldus de school. En dat is bij veel leerlingen en ouders in het verkeerde keelgat geschoten. De reacties op Facebook zijn niet mals. “Ik heb het idee dat jullie een grote groep leerlingen nu juist niet in hun waarde laat. Zij zijn nu verplicht deze trap te nemen, een trap die voor hen wellicht helemaal niet prettig is.” 

Geen 'gewone' trap 

Sanders merkt ook dat er leerlingen zijn die het niet prettig vinden dat ze geen keuze meer hebben voor een  ‘gewone’ trap. “Wat wij terug horen bij een specifieke groep is dat er nu een idee heerst dat de trap alleen voor de LHBTI-groep is en dat je daarmee uitspreekt dat je die groep support. Er werden grapjes over gemaakt en dat maakte het ongemakkelijk. Plus het feit dat er nu geen keuze meer is, dat vinden leerlingen lastig.”

Nu de docenten in alles klassen het gesprek zijn aangegaan lijkt de rust op de school teruggekeerd. “Als je uitlegt dat het gaat om diversiteit, en niet perse om de LHBTI-gemeenschap, dan snappen ze het wel.”

Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk