Logo_inspectie_van_het_onderwijs_logo_goed

De inspectie doet onderzoek naar de continuïteit van de schoolloopbanen van residentiële leerlingen en (beweging in) aantallen residentiële leerlingen. Hierdoor krijgen we beter zicht op mogelijke effecten van passend onderwijs op het onderwijs aan residentiële leerlingen. Een leerling waarbij behandeling of opvang en onderwijs vanuit één plan noodzakelijk is, vanwege de aard of de duur van deze behandeling, staat bij DUO ingeschreven als ‘residentieel’. Voorwaarde is wel dat het schoolbestuur een bij DUO geregistreerde samenwerkingsovereenkomst heeft met een erkende zorginstelling. Dit meldt de Inspectie van het Onderwijs.

De kleinste groep residentiële leerlingen volgt onderwijs in geslotenheid en het verschil tussen strafrechtelijk geplaatste leerlingen (in een justitiële jeugdinrichting - JJI)  en civielrechtelijk geplaatste leerlingen (gesloten jeugdzorg - GJI) groeit. Jongeren met psychiatrische problemen vormen de grootste groep residentiële leerlingen. Continuïteit van onderwijs is voor deze leerlingen geen vanzelfsprekendheid. Soms eindigt een opname abrupt en in veel gevallen zijn er geen afspraken met de school van herkomst. Samenwerkend Toezicht Jeugd (STJ) deed ook onderzoek naar jongeren die uitstromen uit een instelling en/of een justitiële inrichting. In het rapport Kwetsbare jongeren op weg naar zelfstandigheid benoemen zij vier thema’s die voorwaardelijk zijn voor goede zorg en ondersteuning aan deze jongeren.

De Onderwijsinspectie blijft aandacht besteden aan residentiële leerlingen, onder andere in het vierjaarlijkse onderzoek naar besturen en scholen. Ook komt er een themaonderzoek naar zes samenwerkingsverbanden (waarvan drie basisonderwijs en drie voortgezet onderwijs) waarbinnen zich veel meer dan elders residentieel ingeschreven leerlingen bevinden.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids