Logo_laks_scholier_school_arendjan_7499

Er blijken grote verschillen te zitten tussen de schoolniveau's als het gaat om het veilig voelen op school. Zo voelen vwo'ers zich over het algemeen erg veilig op school (81 procent). Van de havisten is 69 procent tevreden over de veiligheid en op het vmbo maar 55 procent. Binnen het praktijkonderwijs is het ronduit slecht gesteld met de veiligheidsbeleving van leerlingen: slechts 47 procent is tevreden en zeventien procent is ontevreden over de veiligheid op school. Dat blijkt uit de vrijdag gepresenteerde LAKS-monitor van het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS). 

Ruim 88.000 leerlingen hebben de enquête, die eens in de twee jaar wordt afgenomen, volledig ingevuld. Een kwart van de leerlingen met een beperking geeft aan dat docenten onvoldoende rekening houden met hun beperking. Eén op de vijf leerlingen is ontevreden over de beschikbare hulpmiddelen en aanpassingen die de school aanbiedt.

57 procent van de leerlingen vindt de huidige lessen zinvol. Ook geven leerlingen aan dat zij weten waarom ze iets moeten leren: 61 procent is hier positief over. Een ander positief signaal is dat 59 procent aangeeft mee te kunnen praten over wat er geleerd wordt. Slechts elf procent geeft aan dat hier geen mogelijkheid voor is. Er worden wel verbeterpunten aangekaart. Zo is 28 procent ontevreden over de hoeveelheid praktijk tijdens de lessen. Deze ontevredenheid heerst voornamelijk onder havisten en vwo’ers. Een ander aandachtspunt is de aansluiting bij de gebeurtenissen uit het nieuws binnen de lessen. Maar liefst 41 procent geeft aan dat dit verbeterd kan worden.

Ruim de helft van de leerlingen (51 procent) geeft aan tevreden te zijn over de begeleiding en voorbereiding op een vervolgstudie; 15 procent is ontevreden. 27 procent van de scholieren geeft aan dat docenten niet voldoende rekening houden met hun sterke en zwakke punten. Denk hierbij aan extra ondersteuning wanneer je iets niet snapt of juist meer zelfstandigheid wanneer je iets al goed beheerst. Ook wat betreft het motiveren van leerlingen scoren docenten matig: een kwart van de leerlingen is hierover ontevreden.

Uiteindelijk gaat 59 procent van de scholieren met plezier naar school, is 70 procent tevreden over hun schoolkeuze en geven leerlingen gemiddeld een 7,0 als rapportcijfer aan hun school. De gehele monitor is hier te lezen.

© Nationale Onderwijsgids