Normal_klas__klaslokaal__kinderen__po__basisonderwijs

De laatste jaren nemen de verschillen toe tussen leerlingen met lager en hoger opgeleide ouders. Deze constatering, in het vandaag verschenen rapport de Staat van het Onderwijs, is in strijd met de fundamentele uitgangspunten van het Nederlands onderwijs als publiek goed. En vereist een stevig debat, in de samenleving én in het onderwijs, stelt de VO-raad.

Paul Rosenmöller, voorzitter van de VO-raad: “Deze groeiende ongelijkheid van kansen is onacceptabel. Het met publiek geld gefinancierde onderwijs heeft de dure plicht om alle kinderen gelijke kansen te bieden. Dat is ongetwijfeld ook het streven van iedereen die in het onderwijs werkt, maar de praktijk blijkt toch weerbarstig.” Het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) ziet het als een kwalijke trend dat scholieren met laagopgeleide ouders steeds minder kansen aangeboden krijgen dan scholieren met hoogopgeleide ouders. “Scholen hebben het wel over talentontwikkeling, maar blijkbaar geldt dit alleen voor scholieren uit hogere milieus”, aldus Andrej Josic, LAKS-voorzitter.

Rosenmöller is van mening dat het onderwijs moet doen wat het kan om daadwerkelijk gelijke kansen te bieden, maar het onderwijs kan het niet alleen. Ouders kiezen bijvoorbeeld steeds vaker voor smalle scholen. Het onderwijs speelt begrijpelijkerwijs op deze behoefte in. Maar de keerzijde hiervan is dat de segregatie in het onderwijs én in de samenleving toeneemt.

Bij scholieren groeit de behoefte aan maatwerk. Tijdens de gesprekken die het LAKS met scholieren voerde bleek dat leerlingen vaak niet gemotiveerd en uitgedaagd worden. Er is veel behoefte aan een grotere keuzevrijheid en een meer flexibele invulling van het curriculum, zo staat in het visiedocument over maatwerk dat het LAKS vandaag publiceert. “Wij geven een duidelijk signaal af naar scholen die scholieren nu de kans ontnemen het maximale uit henzelf te halen. Weg met het rendementsdenken en op naar het onderwijs dat talentontwikkeling voorop plaatst”, aldus Josic.

Samen met de Algemene Vereniging Schoolleiders (AVS) publiceert de VO-raad dit jaar voor het eerst de Staat van de Schoolleider, waarin specifiek wordt ingegaan op de rol en positie van de schoolleider in het primair, voortgezet en speciaal onderwijs. Uit het rapport blijkt dat schoolleiders in het voortgezet onderwijs werken aan de ontwikkeling van hun beroepsgroep, onder andere door het Schoolleidersregister VO en de Beroepsstandaard Schoolleiders VO. 

© Nationale Onderwijsgids