Normal_klas44

De organisaties en scholen verenigd in het Profielenberaad pleiten voor een dynamische, continue vorm van curriculumontwikkeling in plaats van een eenmalige opdracht. Het Profielenberaad reageert hiermee op het advies 'Ons Onderwijs 2032'. Ook wil het beraad een Ontwerpteam waarin plaats is voor profielorganisaties en de daarbij aangesloten scholen, maar ook voor andere instellingen, zoals universiteiten, bedrijven, maatschappelijke en culturele organisaties. Dat meldt het Profielenberaad.

Het Profielenberaad is blij met de hoofdlijn van het advies van Onderwijs 2032. Voorzitter Hans Haerkens "Dit advies sluit goed aan bij onze visie en ervaringen. Wij delen Dekker's voornemen om ruimte te maken voor domeinen waarin samengewerkt wordt tussen verschillende vakken. Sterker nog: veel profielscholen en -organisaties doen dit al vele jaren. Zo krijgen leerlingen de ruimte voor persoonlijke leerwegen, die aansluiten bij hun belangstelling, talenten en leerstijl."

Veel profielscholen benutten de wisselwerking tussen 'schools leren' en actuele maatschappelijke vraagstukken en maken gebruik van ontwerpopdrachten en onderzoek om academische vaardigheden te ontwikkelen. Haerkens: "Naast werken in verschillende domeinen biedt ook de wisselwerking tussen domeinen interessante aanknopingspunten, zoals blijkt uit praktijkervaringen van scholen die meerdere profielen aanbieden."

Het Profielenberaad onderschrijft het belang van een doorlopende leerlijn tussen het primair onderwijs, voortgezet onderwijs en het vervolgonderwijs. Enkele profielorganisaties richten zich hier expliciet op. Bij de ontwikkeling van leerstof en projecten spelen (teams van) leraren een grote en actieve rol, vaak gesteund door schoolleiders, met een heldere visie op talentontwikkeling van leerlingen en op curriculumontwikkeling.

Terecht wijzen Adviescommissie en Staatssecretaris op het belang van een goede kwaliteitsborging. Het Profielenberaad zegt hiermee de nodige ervaring te hebben bij de toelating van aspirant-scholen, intervisie en visitatie, en door periodiek toezicht op de kwaliteitsontwikkeling van de aangesloten scholen.

© Nationale Onderwijsgids