Normal_dekker__sander_dekker__staatssecretaris_onderwijs

Staatssecretaris Dekker van Onderwijs zegt het belang van brede brugklassen te onderschrijven, omdat het voor sommige leerlingen goed is om het selectiemoment wat uit te stellen. Eerder riepen Dekker en minister Bussemaker van Onderwijs scholen al op om in het belang van leerlingen brede brugklassen te blijven aanbieden. Dekker zegt in een Kamerstuk voor 1 maart 2016 de Tweede Kamer te informeren over de maatregelen die hij wil nemen. 

Dekker benadrukt wel dat brede brugklassen niet voor alle leerlingen de beste oplossing hoeft te zijn. “Sommige leerlingen zijn juist gebaat bij een gerichte keuze. Het is voor cognitief begaafde leerlingen vaak een opluchting als zij in een klas geplaatst worden met leerlingen van hetzelfde niveau. Zo zijn ook leerlingen die vmbo beroepsgericht kiezen vaak heel blij dat het onderwijs beter aansluit bij hun interesses en talenten”, zegt Dekker.

Nu wordt zo'n 60 procent van de leerlingen geplaatst in een brede of dakpansgewijze brugklas. Ook zetten scholen steeds meer in op differentiatie in de klas, zodat talentvolle leerlingen uitgedaagd kunnen worden op hun niveau en ook vanuit een homogene brugklas kunnen opstromen naar een hoger niveau. Volgens Dekker kunnen vakkundige leerkrachten en schoolleiders het beste inschatten welke vorm het beste aansluit bij leerlingen.

Kamerleden Ypma en Jadnanansing (PvdA) stelden Kamervragen aan de staatssecretaris over de brede brugklas en het uitstellen van selectie in het voortgezet onderwijs. De Kamerleden vragen zich onder meer af of Dekker vindt dat brede scholengemeenschappen moeten worden gestimuleerd. Dekker zegt hierover dat ongeveer 70 procent van alle leerlingen op een brede scholengemeenschap zit van vbo tot en met vwo. Dit aantal is zelfs 90 procent als ook gekeken wordt naar de scholengemeenschappen vmbo-t tot en met vwo. “Ik vind de diversiteit die wij in Nederland ook op dit vlak kennen juist een verrijking. Ouders en leerlingen hebben zo de mogelijkheid om een school te kiezen die goed aansluit bij hun wensen. Ik zie daarom geen aanleiding om brede scholengemeenschappen te stimuleren”, aldus Dekker.

© Nationale Onderwijsgids