Normal_wiskunde_geodriehoek_rekenen

Middelbare scholieren maken hun rekentoets dit jaar beter dan in 2014. Gemiddeld halen zij een 6,1 en dat is 0,2 punten hoger dan vorig schooljaar. Dat blijkt uit de voorlopige resultaten over het eerste halfjaar van 2015. Vanaf komend schooljaar gaat de rekentoets voor veel examenkandidaten in het voorgezet onderwijs en het mbo echt meetellen voor het diploma. In het eerste jaar moeten leerlingen een 5 of hoger scoren. Op dit moment haalt ruim 87 procent van de leerlingen in het voortgezet onderwijs dat en bijna 64 procent heeft een 6 of hoger. 

De resultaten zijn bekend gemaakt door minister Bussemaker en staatssecretaris Dekker van Onderwijs in de Voortgangsrapportage Rekenen. Om de resultaten nog verder te verbeteren is de afgelopen tijd een aantal knelpunten weggenomen. Zo worden de opgaven van de toets –net als bij het centraal examen- openbaar, waardoor iedereen achteraf kan zien welke opgaven er gemaakt zijn. Ook wordt de toets minder talig. Op verzoek van leerlingen en docenten kan er tijdens de toets worden terug gebladerd. Hierdoor is het mogelijk om tussentijds antwoorden te controleren, of moeilijke vragen even opzij te leggen. Verder zijn zo’n 150 rekendocenten betrokken bij het maken van nieuwe opgaven en ten slotte worden scholen de komende tijd verder ondersteund bij het vormgeven van goed rekenonderwijs op hun school.

Middelbare scholen en mbo-scholen nemen extra maatregelen om leerlingen voor te bereiden op de rekentoets, bijvoorbeeld door aparte rekenlessen in te voeren, te investeren in meer rekendocenten of het aanstellen van rekencoördinatoren.

Voor leerlingen met ernstige rekenproblemen is er een passende toets ontwikkeld. Belangrijk daarbij is dat zij nu in totaal vier mogelijkheden hebben om de toets te halen. Nieuw is dat deze leerlingen uiteindelijk een mogelijkheid krijgen om de toets mondeling af te leggen. De school moet daarbij wel kunnen aantonen dat de leerling ook echt in aanmerking komt voor deze mondelinge variant. Dit biedt bijvoorbeeld leerlingen met ernstige problemen in combinatie met faalangst de mogelijkheid om de toets toch te halen.

© Nationale Onderwijsgids