Normal_kind_peuter

Dove en slechthorende kinderen hebben meer moeite om emoties van anderen te begrijpen en erop te reageren in vergelijking met goed horende kinderen. Dove en slechthorende kinderen zouden op het speciale onderwijs zelfs slechter hierop scoren dan doven en slechthorenden op een reguliere school. Een goed gehoor blijkt van belang voor het aanleren van het invoelen vermogen, blijkt uit onderzoek van het Leidsch Universitair Medisch Centrum (LUMC) en Universiteit Leiden. Dat meldt Vakblad Vroeg.

Cognitieve empathie, als in je in de emoties van anderen verplaatsen, vergt een ontwikkeling met vele leermomenten. “Juist in het aspect van empathie, 'prosociaal reageren op de emotie van een ander', zijn slechthorende kinderen duidelijk minder bedreven”, zegt auteur van het onderzoek Anouk Netten. “Affectieve empathie blijkt bij alle kinderen in dezelfde mate aanwezig. Maar inzicht in waarom de ander verdrietig is en de neiging om te troosten: daarin blijven kinderen met communicatieve problemen achter.”

Voor het onderzoek werden 280 Nederlandse en Vlaamse kinderen tussen de 9 en 16 jaar getest. Hiervan hadden 70 kinderen een conventioneel gehoorapparaat en 52 kinderen een cochleair implantaat. De kinderen moesten een empathievragenlijst invullen, waarmee de communicatieve problemen van de kinderen werden getest. Ook worden de kinderen geobserveerd op hoe ze reageerden op een aantal zorgvuldig geplande voorvallen.

De dove en slechthorende kinderen bleken opmerkelijk veel aandacht te vertonen en zochten toenadering om uit te vinden wat er gebeurde, maar waren minder goed in staat om een oplossing of troost te bieden. Volgens Netten heeft dit te maken met minder begrip van hoe belangrijk het is anderen te ondersteunen. “Wel zien we dat kinderen in het speciale onderwijs, waar ze relatief veel aandacht krijgen, het juist minder goed doen dan dove en slechthorende kinderen in het reguliere onderwijs. Blijkbaar leren dove en slechthorende kinderen beter hoe ze zich prosociaal kunnen opstellen wanneer ze meedraaien in de horende wereld”, aldus Netten.

© Nationale Onderwijsgids