Normal_vakcollege_vmbo_mbo

Het mbo zou sneller nieuwe opleidingen moeten lanceren en de curricula aanpassen om aan te sluiten op nieuwe eisen van het bedrijfsleven. Dit staat in het manifest: 'Tien bouwstenen voor een toekomstbestendig beroepsonderwijs', waaronder de Mbo raad, jongerenorganisatie JOB en de Nederlandse Raad voor Training en Opleiding (NRTO) hun handtekening hebben gezet. De partijen zouden ervoor pleiten dat de twee hoogste niveaus van het vmbo samengevoegd worden met de havo voor het 'voorbereidend beroepsonderwijs'. Dit meldt de Algemene Onderwijsbond.

Het mbo moet flexibeler worden en mee kunnen gaan met de nieuwe beroepseisen. “Over tien jaar zijn centraal aangestuurde structuren van kwalificaties en opleidingen hoogst waarschijnlijk minder de regel dan nu het geval is. Scholen moeten de ruimte krijgen om samen met het bedrijfsleven eigen leerroutes vast te stellen”, zeggen de opstellers van het manifest.

In het voortgezet onderwijs wordt al gesproken over een maatwerkdiploma, dit plan krijgt nu bijval van het mbo. De vroege selectie van leerlingen zou de vertegenwoordigers een doorn in het oog zijn. In het manifest wordt ervoor gepleit dat er serieus gekeken moet worden of de hoogste vmbo-niveaus samengevoegd kunnen worden met de havo tot één vijfjarige opleiding. Hierbij doet de leerling examen op verschillende niveaus. Volgens het manifest leidt dit tot meer gedifferentieerde trajecten.

De huidige indeling van vier niveaus op het mbo is volgens het manifest een slechte beeldvorming van het hele mbo. Onder de noemer 'voorbereidend basis beroepsonderwijs' zouden de mbo-niveaus 1 en 2 samengevoegd moeten worden. Om het hele plan mogelijk te maken moeten er vakbekwame en professionele leraren zijn, aldus de vertegenwoordigers. Zij-instromers moeten beschikken over didactische vaardigheden en de opleiders in het mbo moeten in onderwijsteams eigen verantwoordelijkheid krijgen. Het gaat dan vooral om verantwoordelijkheid voor de theoretische vorming, begeleiding van de student tijdens de beroepspraktijk en de didactische aanpak.

© Nationale Onderwijsgids