Het gedrag van scholieren wordt niet aantoonbaar beïnvloed door Behave, een programma dat is bedoeld om hun sociale vaardigheden te vergroten door hen een gedragscode te laten opstellen. Dat zegt echter nog niets over gedragscodeprogramma's in het algemeen, stellen onderzoekers van Platform Opleiding Onderwijs en Organisatie BV.

In opdracht van het Ministerie van Justitie onderzocht PLATO de werking en het effect van Behave. De onderzoekers evalueerden het programma op 26 scholen. Over een periode van 2,5 maand namen ze 3 keer een vragenlijst af onder leerlingen, docenten en ondersteunend personeel. Ze interviewden ook de directieleden van de betrokken scholen. De experimentele groep bestond uit 80 klassen, de controlegroep uit 32.

Uit de antwoorden van de leerlingen blijkt niet dat Behave effect had op hun gedrag. De verhouding tussen gewenst en ongewenst sociaal gedrag bleef gedurende het onderzoek ongewijzigd. Ook blijken ze niet meer of minder bereid om in te grijpen als ze ongewenst gedrag signaleren. Docenten en ondersteunend personeel constateren hetzelfde.

In de evaluatie is een eventuele bijdrage van Behave aan het school- of klassenklimaat niet aangetoond. Hierbij moet worden opgemerkt dat leerlingen daar bij de nulmeting al redelijk tot behoorlijk tevreden over waren.

In de uitvoering van Behave blijkt vooral weinig aandacht te zijn besteed aan draagvlak voor de gedragscodes. Bovendien waren de regels niet concreet genoeg en ontbraken afspraken gemaakt over de handhaving ervan.

Op het merendeel van de scholen kwam men na afloop van het programma niet meer terug op de code (en de betekenis daarvan). Volgens de onderzoekers is het onderhouden van een gedragscode juist essentieel om effecten te bereiken.

Bron: Universiteit Leiden