Normal_10684

UTRECHT - Onderzoekers aan de Universiteit Utrecht hebben samen met gamebedrijf Digital Dreams een ‘serious game' ontwikkeld voor studenten.

In de game genaamd ‘Solar Tycoon' leren de studenten in hun rol als startende ondernemer technologische innovatieprocessen in de zonneceltechnologie te begrijpen en te beïnvloeden. Studenten schrijven eerst een businessplan, waarna de nieuwe ‘ondernemingen' gedurende enkele weken tegen elkaar spelen. Daarmee geeft de Universiteit Utrecht een nieuwe dimensie aan het onderwijs.

"Studenten hebben behoefte aan een koppeling tussen theoretische kennis en praktijksituaties", aldus dr. Floortje Alkemade, docent-onderzoeker aan de faculteit Geowetenschappen van de Universiteit Utrecht. "En dat biedt deze serious game." Deze maand spelen dertig studenten van de bacheloropleiding Natuurwetenschap & Innovatiemanagement de game.

Serious game
Om goed te presteren in ‘Solar Tycoon' moeten de studenten de theorieën die ze tijdens hun opleiding geleerd hebben, begrijpen om deze vervolgens succesvol te kunnen vertalen naar bedrijfsstrategieën. Het spel wordt in groepsvorm gespeeld en eind april 2012 wordt één groep als 'het meest succesvolle bedrijf in zonneceltechnologie' aangewezen. Alkemade: "Studenten raken enorm gemotiveerd van het feit dat ze tegen elkaar spelen. Iedereen wil graag winnen."

Na deze pilot wordt de game verder ingezet bij andere cursussen, zoals bij de komende Summer School ‘Innovations for a Sustainable Future'. Ook zullen onderzoekers dr. Frank van Rijnsoever en Allard van Mossel de game gebruiken in hun onderzoek naar innovatie en ondernemerschap. Alkemade: "Deze nieuwe onderwijsvorm zorgt er niet alleen voor dat studenten meer leren, maar ook dat ze hun kennis beter in de praktijk kunnen toepassen".

© Nationale Onderwijsgids / Martijn van Noppen