Normal_10046

AMSTERDAM - De studente Zenawi Zerihun, verbonden aan de Vrije Universiteit (VU) van Amsterdam, onderzocht in Ethiopië de ideeën over leren en doceren in het hoger onderwijs en ontwikkelde een methode voor onderwijsevaluatie waarbij studenten centraal staan. Dit instrument geeft feedback over de kwaliteit van onderwijs gebaseerd op het oordeel van studenten over hun leerervaringen.

Zerihun voerde het onderzoek uit in Ethiopië waar het hoger onderwijs de laatste tijd een grote vlucht heeft genomen, zowel wat betreft het aantal universiteiten als de studenteninstroom. Een probleem hierbij is het gebrek aan goede instrumenten om het onderwijs te evalueren.

Voor dit onderzoeksproject waren twee factoren belangrijk. In de eerste plaats sprak de Ethiopische regering zich duidelijk uit voor de noodzaak om een samenhangend systeem van kwaliteitsbewaking tot stand te brengen. De studentenevaluatie over de kwaliteit van het gevolgde onderwijs maakt daar deel van uit. Een tweede factor is dat het tot dusver gebruikte evaluatie-instrument zich richt op de docent.

Zerihun valideerde het nieuw ontwikkelde instrument dat zowel de ondersteuning van de docent als de perceptie van studenten over hun leergedrag combineert. Aangezien het doel van onderwijs ligt in wat studenten leren, is de basis voor de evaluatie van de onderwijskwaliteit zowel de perceptie van studenten van hun leerwinst als de bijdrage van docenten in dat leerproces.

Morgenochtend om kwart voor twaalf zal Zerihun haar proefschrift verdedigen in de aula van de Faculteit der Psychologie en Pedagogiek van de VU in Amsterdam.

© Nationale Onderwijsgids / Martijn van Noppen