Normal_10043

ROTTERDAM - Hoewel de etnische diversiteit in het hoger onderwijs de afgelopen decennia is toegenomen, blijven de studieprestaties van niet-westerse allochtone studenten nog altijd achter bij de studieprestaties van autochtone studenten.

Marieke Meeuwisse onderzocht de oorzaken van dat achterblijven en verdedigt de resultaten van haar promotieonderzoek op vrijdag 23 maart aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Het onderzoek van Meeuwisse toont aan dat niet-westerse allochtone studenten zich gaan thuis voelen op de universiteit als zij goede studie-inhoudelijke contacten hebben met hun docenten en medestudenten. Het discussiëren over de studiestof kan daarbij al helpen.

Tevens toont het onderzoek het belang aan van familie in het behalen van studiesucces in het hoger onderwijs voor zowel autochtone als niet-westerse allochtone studenten. Die steun ontbreekt vaak bij niet-westerse allochtone studenten.

In de voorlichting aan (niet-westerse allochtone) ouders zou volgens Meeuwisse beter aan bod moeten komen wat studeren betekent voor hun kinderen, hoeveel tijd het kost en wat zij kunnen doen om hun kinderen effectief te ondersteunen.

© Nationale Onderwijsgids / Arend Jan Wonink