Normal_9408

UTRECHT - Virtuele werelden die net echt zijn, computergestuurde tegenstanders die zich gedragen als mensen en een spelniveau dat nooit te makkelijk of te moeilijk is: het GATE-project leverde promotieonderzoek op over uiteenlopende onderwerpen uit de gaming.

Het onderzoeksprogramma speelde de afgelopen vijf jaar een belangrijke rol in de ontwikkeling van de Nederlandse gameresearch en voerde innovatieve pilots en kennistransferprojecten uit in nauwe samenwerking met bedrijven uit de gamesector. Tijdens een afsluitend symposium aan de Universiteit Utrecht wordt op donderdag 16 februari teruggekeken en vooral vooruitgeblikt op het onderzoek naar computergames.

Het onderzoeksprogramma Game Research for Training and Entertainment (GATE) heeft zich de afgelopen vier jaar gericht op het verbeteren van simulatiegames en virtuele werelden om een nieuwe generatie van trainingsvormen en entertainment te ontwikkelen. Hierbij stonden met name serious games centraal, computerspellen die worden gebruikt voor virtuele training van bijvoorbeeld brandweerlieden of militairen. Penvoerder Universiteit Utrecht werkte in het project met zeven partners samen. Het GATE-programma loopt nog tot april 2012.

Burgemeesters trainen
Als onderdeel van GATE deden negentien jonge wetenschappers promotieonderzoek naar computergames. Zo heeft Maaike Harbers voor haar onderzoek aan de Universiteit Utrecht een methode ontwikkeld waarmee een serious game mensen beter kan trainen om leiding te geven of te onderhandelen. Ze gaf hiervoor de virtuele personages overtuigingen en plannen mee, waardoor de personages achteraf hun eigen gedrag konden uitleggen. Naast de promoties zijn door GATE meerdere innovatieve pilots opgezet, waaronder de Burgemeestersgame. Burgemeesters kunnen met dit simulatiespel trainen hoe zij om moeten gaan met een ramp.

Nederlands gameresearch
Prof. dr. Remco Veltkamp, directeur van het GATE-programma, is enthousiast over de resultaten: "GATE heeft het Nederlandse gameresearch binnen enkele jaren op de wereldkaart gezet. Daarnaast hebben we gemerkt dat de bedrijven waarmee we samenwerkten erg tevreden waren. Dit in combinatie met geslaagde pilotgames maakt dat we van een erg geslaagd project kunnen spreken."

Samenwerking met industrie
Zeven partners werkten sinds oktober 2007 intensief aan het GATE-project. Universiteit Utrecht leidde het project in samenwerking met TNO, Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, Universiteit Twente, Technische Universiteit Delft, Waag Society en Thales. Daarnaast participeerden twaalf bedrijven in vijftien kennisoverdrachtprojecten. Het kabinet maakte voor het project tien miljoen euro vrij, bovenop de negen miljoen eigen inbreng van alle deelnemende instellingen.

© Nationale Onderwijsgids