Normal_8805

DELFT - De Technische Universiteit Delft heeft aangekondigd de studielast van haar opleidingen te gaan verlichten, zo meldt de Volkskrant vanmorgen. Bepaalde delen van vakken zullen worden geschrapt en een aantal vakken zullen in het geheel niet meer worden aangeboden in de hoop dat studenten hun studie sneller zullen doorlopen. De studenten zelf vrezen dat door deze maatregelen de kwaliteit van de studie in het geding komt.

'Als er delen van vakken verloren gaan, hoeven studenten minder te leren om een diploma te halen', zegt Wouter Verbeek, vicevoorzitter van de Delftse studentenvakbond. 'Het schaven aan en het schrappen van vakken maakt de studie minder waard. Er zullen minder goede ingenieurs afstuderen, terwijl het bedrijfsleven juist zo tevreden is.'

Er zal niet alleen in het vakkenaanbod van de studies worden gesneden. Studenten zullen in de toekomst een onvoldoende mogen compenseren met een voldoende voor een ander vak. Minister Kamp van Sociale Zaken en Werkgelegenheid zegt hierover het volgende: 'Het niveau gaat dan naar beneden. Maar de vraag is of je een slechte ingenieur bent als je voor één vak een 5 haalt.'

De maatregelen van de universiteit zijn een reactie op het beleid van staatssecretaris Halbe Zijlstra van Onderwijs. Hij pleit voor een verhoging van het 'studiesucces': studenten moeten sneller afstuderen en de uitval moet worden teruggedrongen. Universiteiten worden geacht bepaalde streefcijfers te halen en ontvangen minder geld, en zelfs een boete, als ze die niet halen.

Studievertraging alom
De studenten van de TU Delft hebben op landelijk niveau gezien veruit het meeste tijd nodig voor het behalen van hun studie. Slechts een kwart ziet kans het Bachelor-gedeelte in vier jaar tijd af te ronden, terwijl dat in drie jaar zou moeten. Gemiddeld hebben studenten zeven jaar nodig om de gehele studie, inclusief Master-gedeelte, af te ronden. Dit zou betekenen dat de TU Delft over een paar jaar voor nagenoeg elke student een boete moet betalen. Ingrijpen is dus noodzakelijk voor het toekomstig financieel beleid, maar is dit ook wel zo voordelig voor de handhaving en ontwikkeling van een kenniseconomie?

© Nationale Onderwijsgids