Normal_8240

EINDHOVEN - "Nederland loop internationaal voorop in serious games, maar slechts een klein deel van alle ontwikkelde games werkt naar behoren", aldus Ben Schouten, die vrijdag zijn intreerede houdt als hoogleraar Playful Interaction van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e).

"Er is namelijk nog weinig onderzoek gedaan naar de rol van spel in leerprocessen", aldus Schouten. De intreerede van Ben Schouten is onderdeel van het STRP Festival, een van de grootste kunst-, muziek en technologiefestivals in Europa.

De grote uitdaging voor de onderzoekgroep van Ben Schouten is achterhalen welke spelactiviteiten in welke context de intrinsieke motivatie van spelers beïnvloeden.

Schouten: "We weten dat veel games de jeugd aanspreken. Die games maken altijd gebruik van straffen en belonen. Achter de computer gedurende de game werkt dat, maar het is onbekend hoe dit doorwerkt in de echte wereld."

De onderzoeksgroep kijkt daarom verder dan alleen gaming, maar richt zich op spel in de brede zin. Schouten: "Spel is niet plaats- en tijdsgebonden, beperkt zich niet tot computer en deelnemers kunnen de regels gedurende het spel wijzigen. Net zoals in het echte leven."

Wiebelstoeltjes
Het PlayFitt-onderzoek van de groep van Ben Schouten heeft als doel om jongeren meer aan het bewegen te krijgen. De doelgroep van het onderzoek bestaat uit mbo-scholieren van ROC West-Brabant. De ontwerpfase voor de spellen is net afgerond en de onderzoeksgroep start over een paar maanden de testen. Hierbij staat voorop dat de spellen leuk zijn om te doen.

De verschillende soorten spellen worden gedurende de hele dag uitgevoerd met als bindende factor de avatar van de scholier. De omgeving reageert op het gedrag van de scholier. En scholieren worden gestimuleerd om spellen samen uit te voeren.

Schouten: "Denk hierbij aan een stappenteller voor wanneer je naar school loopt. Wiebelstoeltjes in de kantine, die reageren op de beweging van scholieren en andere stoeltjes activeren. En een interactieve videowand waarop een figuur jouw manier van lopen door de gang imiteert."

Dit onderzoek wordt uitgevoerd in samenwerking met Fontys, het Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen en Embedded Fitness.

Hoogleraar en lector
Ben Schouten combineert zijn hoogleraarschap aan de TU/e met een lectoraat aan Fontys Hogescholen in Eindhoven. De meeste onderzoekers in de groep van Ben Schouten hebben een dubbelaanstelling aan de TU/e en aan Fontys Hogescholen bij het lectoraat Serious Gamedesign.

Ben Schouten is van origine kunstenaar, afgestudeerd aan de Rietveld Academie. Hij maakte daarna de overstap naar wetenschap. In 2001 is hij gepromoveerd in Informatica. Sinds 1 januari 2010 is hij hoogleraar Playfull Interaction aan de TU/e.