Normal_6507

Een belangrijke fase in de studie geneeskunde vormen de coschappen, waarin de student stage loopt op verschillende afdelingen van een ziekenhuis.

Mirjam van Lohuizen onderzocht hoe studenten in deze fase leren, en of hun leergedrag van invloed is op hun prestaties en stress.

Vragenlijsten
Met bestaande vragenlijsten is geen eenduidig verband vast te stellen tussen leergedrag en prestaties, zo blijkt uit haar onderzoek. Dit zou kunnen komen doordat bestaande vragenlijsten vooral gericht zijn op kennisverwerving, terwijl in coschappen competentieontwikkeling ook erg belangrijk is. Van Lohuizen ontwikkelde een nieuwe vragenlijst waarmee leergedrag beter in kaart kan worden gebracht en waarin aandacht wordt besteed aan onder meer de ijver van de student en de mate waarin de student initiatief neemt.

Stressvol
Coschappen lopen is vaak een stressvolle aangelegenheid. Niet alleen omdat de student moet samenwerken met een groot aantal hulpverleners, die allen een eigen kijk op de situatie hebben, maar ook omdat er grote belangen op het spel kunnen staan. Dat stress een negatief effect heeft op de leerprestaties was al bekend uit eerdere studies. Uit het onderzoek van Van Lohuizen blijkt nu dat als de zelfregulatie - kortweg: het strategisch denken over de eigen studeeractiviteiten - van de student verbetert, de stress afneemt. Studenten die erg veel stress ervaren, zouden baat kunnen hebben van een cursus zelfregulatie. Hierdoor kunnen hun leerprestaties verbeteren.

Mirjam van Lohuizen promoveert 13 juli aan de faculteit Medische Wetenschappen van de Rijksuniversiteit Groningen.