Normal_6348

De Technische Universiteit Delft slaagt er van alle dertien Nederlandse universiteiten het beste in om het wetenschappelijk potentieel te verzilveren. Met als speerpunt het stimuleren en faciliteren van ondernemerschap.

De Universiteit van Tilburg is koploper als het gaat om aanwezigheid in de media en het publieke debat. De Technische Universiteit Eindhoven blinkt uit in samenwerking met bedrijfsleven, maatschappelijke instellingen en de overheid. De Universiteit Utrecht verdient in absolute zin het meeste geld aan samenwerkingscontracten.

Dat blijkt uit nieuw vergelijkend onderzoek verricht door onderzoeks- en adviesbureau ScienceWorks. De Elsevier/ScienceWorks Valorisatieranking brengt in kaart hoe universiteiten hun wetenschappelijke en technologische kennis inzetten voor economisch of maatschappelijk nut. De term ‘valorisatie' staat aldus voor het verzilveren van kennis. In het onderzoek is rekening gehouden met het aantal onderzoekers per universiteit.

De ranking laat zien dat universiteiten elk op eigen terrein succesvol kunnen zijn. Valorisatie van kennis is op drie manieren getypeerd: als de Ondernemende Universiteit, de Samenwerkende Universiteit en de Communicerende Universiteit.

Indicatoren zijn onder meer: de wijze waarop universiteiten met geld en faciliteiten ondernemerschap bevorderen onder studenten en medewerkers, hoeveel octrooien de universiteit aanvraagt, deelname aan samenwerkingsprojecten met onder meer het bedrijfsleven en Technologische en Maatschappelijke Kennis Instituten, en het geld dat wordt verdiend met opdrachten van derden.

Ook is nagegaan van welke universiteit de wetenschappelijke staf het prominentst aanwezig is in dagbladen, radio- en tv-programma's.

Voor het onderzoek is gebruik gemaakt van openbare bronnen als jaarverslagen en jaarrekeningen van universiteiten, van vele instituten waarin universiteiten samenwerken en kennis ‘vermarkten', en onder meer van NWO, Technologiestichting STW, CWTS en LexisNexis.

Bron: Nieuwsbank