Normal_6488

NEW HAVEN (Novum/AP) - De Amerikaanse universiteit Yale heeft 3,88 miljard dollar (2,67 miljard euro) opgehaald met de grootste fondsenwervingscampagne in de geschiedenis van de instelling.

Het geld wordt gebruikt voor een grote uitbreiding waarmee het internationale bereik moet worden vergroot. Ook wordt het conservatorium van Yale gratis.

Het doel van de campagne was het ophalen van 3,5 miljard dollar. Dat doel werd ruimschoots gehaald door bijdragen van ruim 110 duizend alumni, ouders, vrienden, bedrijven en stichtingen.

Yale begon de campagne in 2006 met een kernfonds van 1,1 miljard dollar. In 2008 stond de teller op 2,3 miljard dollar. De financiële crisis die daarna de kop opstak leidde in 2009 en 2010 tot een afname van de giften, maar in 2011 werd nog eens 857 miljoen dollar gedoneerd.

"Ondanks uitdagingen, waaronder een historische wereldwijde recessie, hebben donateurs op elk niveau zich achter de doelen van de universiteit geschaard en ons geholpen aan een geweldig eindtotaal", aldus onderdirecteur voor ontwikkeling van Yale Inge Reichenbach.

De president van Yale, Richard Levin, zei dankbaar te zijn voor de giften. "De Yale Tomorrow-campagne heeft van Yale een sterker instituut gemaakt en heeft onze impact op de wereld vergroot. Ik ben enorm dankbaar voor de buitengewone steun van onze donateurs. Vele generaties studenten profiteren van hun vrijgevigheid."