Normal_6111

ROTTERDAM - Afgelopen 26, 27 en 28 mei vond de 27e editie van de Shell Eco-Marathon plaats op het circuit van EuroSpeedway in de Duitse plaats Lausitz. De winnaar, Polytech’ Nantes team uit Frankrijk, huidig recordhouder onder waterstofvoertuigen in de categorie ‘prototypes’ verbrak het record door 590,2 kilometer op één liter waterstof te rijden. In de categorie ‘urban concept’ werd het waterstofvoertuig van de HydroCruisers van de Haagse Hogeschool eerste met een afstand van 104 kilometer. Die afstand werd gereden met een hoeveelheid waterstof, die overeenkomt met 1 liter Euro95. Daarnaast ontving het team een eervolle vermelding van de jury vanwege het ontwerp van het chassis, dat door een combinatie van koolstofvezel en schuim slechts 3,5 kilo weegt. Air Products, een van de grootste producenten van waterstof ter wereld, sponsorde vijf van de zeven Nederlandse teams die met een waterstofvoertuig deelnamen aan de race.

Naast de Haagse Hogeschool vielen nog twee Nederlandse teams in de prijzen. Roses-4-Eco uit Roosendaal reed 138 kilometer op 1 liter GTL (Gas To Liquids) en won voor deze prestatie de GTL award in de categorie ‘prototype’. Het team SGH uit Haarlem ontving een speciale award voor het doorzettingsvermogen dat zij toonden toen ze kampten met tegenslagen in de voorbereidingen en tijdens de race. Verder behaalde het team HAN Hydromotive van de HAN University de derde plaats in de categorie ‘ urban concept’ met 74 kilometer die zij reden op één liter waterstof. Het team Phidippides van de Hogeschool Rotterdam behaalde met haar waterstofvoertuig een score van 184 kilometer in de categorie ‘prototype.’

De Shell Eco-marathon is bedoeld voor jongeren van universiteiten en instellingen voor technisch en wetenschappelijk onderwijs uit heel Europa. De bedoeling is dat ze in teams voertuigen ontwikkelen die zo ver mogelijk kunnen rijden op één liter brandstof. Dat mag op conventionele brandstoffen (benzine, diesel of LPG) of alternatieve brandstoffen (biobrandstof, ethanol, zonne-energie of waterstof). Er zijn hierbij twee categorieën: de ‘prototypes’ die er over het algemeen futuristisch en gestroomlijnd uit zien, en de ‘urban concepts’ die meer op de auto’s van nu lijken. Aan de competitie op het circuit van EuroSpeedway Lausitz in Duitsland deden dit jaar 222 teams uit 26 landen mee, waaronder een recordaantal van elf Nederlandse teams.