Normal_5913

Zijn alle onderwijsvernieuwingen die worden aangekondigd niet gewoon de nieuwe kleren van de keizer? En in hoeverre moet de Universiteit Leiden veranderen? Die vragen stonden centraal in het eerste algemene Leidse Onderwijsdebat, dat woensdag 18 mei plaatsvond. Minister van Onderwijs Marja van Bijsterveldt leverde ook een bijdrage, zo meldt de Universiteit Leiden.

‘Een samenleving die voortdurend in verandering is, heeft ook onderwijs nodig dat mee-evolueert en dus regelmatig wordt vernieuwd', aldus discussieleider Jan Anthonie Bruijn in zijn toonzettende introductie van het onderwijsdebat.

Naar voorbeeld van het bekende VARA-televisieprogramma Het Lagerhuis, werden er stellingen geponeerd die eerst werden verdedigd respectievelijk aangevallen door een voor- en tegenstander. Vervolgens mocht het publiek zijn zegje doen.

De stellingen hadden betrekking op het onderwijs aan de Leidse universiteit. Zo was er de stelling dat al het grootschalige onderwijs voortaan digitaal moet, en werd er gediscussieerd over de vraag of bestuurswerk moet worden gehonoreerd met studiepunten.

Boek vs iPad
Rector magnificus Paul van der Heijden bekende in zijn openingspraatje dat hij fervent voorstander is van het traditionele contactonderwijs. Niet iedereen bleek die passie te delen.

Masterstudent politieke filosofie Mario Kortman zei niet te snappen wat de meerwaarde is van met 700 studenten naar een man in de verte kijken, terwijl die misschien ook liever wat langer in zijn bed had willen blijven liggen. Als waarlijk kind van zijn tijd beëindigde Kortman zijn betoog dan ook met ‘Alles wat een boek kan, kan mijn iPad beter.'

praesidium qualitatis
Tijdens de laatste discussie arriveerde minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Marja van Bijsterveldt, die vanwege verplichtingen in de Tweede Kamer geen tijd had om het hele debat bij te wonen. In haar afsluitende toespraak benadrukte de bewindsvrouw hoe belangrijk het is dat universiteiten zich blijven profileren.

Er zullen scherpe keuzes moeten worden gemaakt, en universiteiten zullen hun ambities en mogelijkheden moeten tonen. ‘Want,' zo besloot de bewindsvrouw,' alleen zo zal Leiden naast een praesidium liberatis ook een praesidium qualitatis zijn.'