Normal_5734

Ter bevordering van de interactie tussen studenten van verschillende nationale achtergrond start de School of Business and Economics (SBE) van de Universiteit Maastricht in september 2011 met het programma ‘International Classroom Development'.

Woensdag 11 mei 2011 wordt dit programma aan de facultaire gemeenschap gepresenteerd door Wim Swaan, coördinator van het programma. Hiermee worden studenten voorbereid op de internationale arbeidsmarkt waarin zij, zeker op academisch niveau, steeds meer te maken krijgen met divers samengestelde teams.

Vanaf het studiejaar 2011-2012 krijgen de eerstejaars SBE-bachelorstudenten diverse taken om zich te oefenen in het effectief omgaan met studenten van diverse nationale achtergrond. Voor latere jaren van het studieprogramma worden modules ontwikkeld die docenten in de bestaande vakken kunnen toepassen.

Speciale aandacht wordt geschonken aan koppeling met de beroepspraktijk. Afgestudeerden moeten in staat zijn deel te nemen en leiding te geven aan divers samengestelde teams. Er is bewust gekozen voor volledige integratie van de taken in het bestaande studieprogramma. Verwerving van vaardigheden blijkt in het algemeen effectiever te zijn wanneer het geïntegreerd wordt in de dagelijkse activiteiten.

UM Rector Gerard Mols, initiator van het onderwijsvernieuwingsprogramma ‘Leading in Learning' waar de International Classroom deel van uitmaakt: "Het programma ‘International Classroom Development' is van groot belang voor de UM als geheel, gezien de voortgaande internationalisering van onze universiteit. Het fungeert als pilot voor andere faculteiten. De UM staat bekend om het Probleemgestuurd Onderwijs dat zij indertijd als eerste in Nederland heeft geïntroduceerd en dat inmiddels veel navolging heeft gekregen. Nu wordt deze onderwijsmethode op nieuwe leest geschoeid en aangepast aan de eisen van de tijd."

Inclusief uitwisselingsstudenten komt het overgrote deel (65-70%) van de SBE-studenten uit het buitenland. Daarvan is de meerderheid Duits, de rest komt uit een zeer groot aantal landen vanuit de gehele wereld, zowel binnen als buiten Europa. Het SBE programma zal daarom specifieke aandacht schenken aan het omgaan met situaties waar meerderheden en minderheden met elkaar samenwerken.

Wim Swaan, coördinator ‘International Classroom Development' aan de SBE: "In het Probleemgestuurd Onderwijs zijn goedlopende contacten tussen studenten onderling van groot belang omdat studenten voortdurend met elkaar samenwerken in kleine groepen. Studenten van de UM blijken het op de arbeidsmarkt zeer goed te doen als het gaat om sociale en teamvaardigheden, niet alleen nationaal maar ook internationaal. Met dit programma worden de vaardigheden van studenten op de internationale arbeidsmarkt verder versterkt."