Normal_4877

IOWO , het onderwijsadviesbureau van de Radboud Universiteit, pleit voor het inzetten van online onderlinge feedback in het onderwijs. IOWO organiseerde donderdag een studiesucceslunch voor docenten en studenten.

Onderwijsadviseur Bea Edlinger: ‘Het is een wondermiddel. Feedback krijgen is leerzaam, maar het geven is nog veel leerzamer.'

Haar collega Willibrord Huisman legt uit wat dat wondermiddel precies inhoudt. Studenten geven op een forum feedback op elkaars stukken en beoordelen die feedback ook nog eens. De docent houdt zich op de achtergrond en controleert het proces af en toe.

Bij een slecht oordeel over een commentaar kijkt de docent wat er aan de hand is. Alleen de uiteindelijke papers worden beoordeeld. Daarbij neemt de docent ook in overweging welke feedback een student heeft gegeven.

Huisman legt uit: ‘In het ideale geval houd je de begeleiding en beoordeling gescheiden. Net als bij je rijbewijs heb je dan een begeleider en een examinator. Je krijgt puur een cijfer voor het eindproduct. Het hele proces van feedback op zo'n forum verloopt dan meer vrijuit.'

Een andere deelnemer, die doceert via offline onderlinge feedback, herkent niet dat studenten zoveel feedback geven: ‘Mijn ervaring is dat studenten veel te weinig kritisch naar elkaar zijn. Bovendien, in alle arrogantie, is mijn feedback zó veel beter dan die van studenten.'