Normal_4287

Bedrijfshistorici van de Universiteit Utrecht gaan onderzoek doen naar de geschiedenis van brouwerij Heineken. Prof. dr. Keetie Sluyterman en dr. Bram Bouwens zullen het onderzoek uitvoeren in opdracht van Heineken.

Het resultaat zal in boekvorm verschijnen bij het 150-jarig jubileum van het bedrijf in 2014.

In 1864 bestonden er in Nederland meer dan 500 brouwerijen. Ongeveer 150 jaar later is daarvan nog slechts een klein aantal in bedrijf, waaronder Heineken. Als een rode draad door de geschiedenis van Heineken loopt het thema van de bedrijfsuitbreiding via overnames en samenwerking. De onderneming is zelfs ontstaan met de overname van een bestaande brouwerij.

Hoe is Heineken, ondanks de vele overnames en samenwerkingsverbanden, erin geslaagd een sterke identiteit als onderneming en als merk op te bouwen? Wat was het geheim achter dit succes? Deze vragen zullen centraal staan in het onderzoek.

De onderzoekers gaan onder meer aandacht besteden aan de positie van Heineken binnen de brouwerijbranche, de omgang met concurrenten, internationalisering, innovatie en productieprocessen, de relatie van het bedrijf met zijn medewerkers, en de rol van de familie Heineken bij de ontwikkeling van het bedrijf.

Prof. dr. Keetie Sluyterman is hoogleraar Bedrijfsgeschiedenis aan de Universiteit Utrecht. Dr. Bram Bouwens is als onderzoeker en coördinator contractonderzoek verbonden aan het Onderzoekinstituut voor Geschiedenis en Cultuur van de Universiteit Utrecht.

Beide onderzoekers zijn tevens verbonden aan het kenniscentrum Instituties van de Open Samenleving. Hierin onderzoeken Utrechtse historici, juristen, bestuurskundigen, economen en sociologen waarom de regels van het maatschappelijke verkeer en de bijbehorende organisaties hun specifieke vorm hebben gekregen en hoe ze werken.