Op maandag 8 november 2010 viert de Erasmus Universiteit Rotterdam haar 97ste geboortedag met het uitreiken van een eredoctoraat aan hoogleraar Geoff Norman.

Norman is hoogleraar Klinische epidemiologie en biostatistiek aan de McMaster Universiteit in Canada. Hij verwierf faam met zijn bijdragen aan de theoretische fundamenten van probleemgestuurd onderwijs (PGO) en zijn psychologisch onderzoek naar medische expertise.

De dieslezing wordt verzorgd door prof.dr. Rolf Zwaan, hoogleraar Biologische en Cognitieve Psychologie aan het Instituut voor Psychologie. De lezing is getiteld `The Quest for Comprehension: The Psychology of Understanding in Humans, Computers, and Monkeys'.

Met het uitreiken van het eredoctoraat wil de Erasmus Universiteit de aandacht vestigen op probleemgestuurd onderwijs (PGO), dat is uitgegroeid tot een succesvol model voor het verwerven van academische kennis en vaardigheden. Belangrijke kenmerken van dit model zijn het leren in kleine onderwijsgroepen aan de hand van praktijkproblemen, en veel ruimte voor zelfstudie.

Ook is er veel aandacht voor vaardigheidsonderwijs. Bij de start van de opleiding Psychologie in Rotterdam in 2001 is dit onderwijssysteem aan de Erasmus Universiteit Rotterdam geïntroduceerd.

Tijdens de dies vindt de première plaats van een film over het PGO-model.

(via Nieuwsbank.nl)