Logo_logo_nro

Sinds enkele decennia werken scholen en lerarenopleidingen steeds meer samen bij de vormgeving en uitvoering van het opleiden en begeleiden van (aanstaande) leraren. Dit onder de noemers ‘Educatief partnerschap’, ‘Opleiden in de school’ of ‘Samen opleiden’. De diversiteit in de wijze waarop die samenwerking gestalte krijgt is echter groot, zowel tussen als binnen de sectoren (po, vo en mbo). Dit meldt NRO.

Vanuit deze diversiteit in partnerschappen is er vanuit de praktijk als het beleid behoefte aan meer zicht op (potentieel) werkzame principes en elementen in het samen opleiden en begeleiden van (aanstaande) leraren. Diepgaander onderzoek is gewenst om meer inzicht te krijgen in de verschillen in de vormgeving van (werkplek)curricula en in de gebruikte opleidingsdidactieken. Dit onderzoek moet vragen beantwoorden als:
  • wat gebeurt er in het onderwijs dat samen wordt ontwikkeld en uitgevoerd?
  • wat zijn de fricties die studenten en opleiders ervaren?
  • wat is helpend of juist belemmerend in het samen ontwikkelen en uitvoeren van onderwijs?
  • wat leren studenten en opleiders en hoe vindt dit leren plaats?
  • op welke manier levert het samen opleiden een bijdrage aan het verbinden van theorie en praktijk?
 
In deze call for proposals kunnen aanvragen worden ingediend op twee thema’s:
  • Samenwerking in partnerschappen t.b.v. het ontwikkelen en uitvoeren van een werkplekcurriculum
  • Diversiteit in opleidingspraktijken
 

Budget

Het beschikbare budget voor deze subsidieronde bedraagt 770.000 euro en wordt verdeeld over de twee bovengenoemde thema’s. Naar verwachting kan per thema één aanvraag van maximaal 385.000 euro worden gehonoreerd.
 

Belangrijke data

  • 7 januari 2021: Deadline indienen intentieverklaringen
  • 9 februari 2021: Deadline uitgewerkte aanvragen 
 
Door: Nationale Onderwijsgids