Studenten Erasmus Universiteit simuleren uitbraak pandemie

Hoe leiden we zorgmanagers en bestuurders op die toekomstige virusuitbraken het hoofd kunnen bieden? En hoe zorgen we voor wat lichtpuntjes in het huidige pandemische online academische onderwijs? Donderdag 29 oktober speelden eerstejaars bachelor studenten van de opleiding Gezondheidswetenschappen, Beleid & Management Gezondheidszorg de serious game IF. Dit meldt Erasmus Universiteit.

Het betreft een spelsimulatie over besluitvorming in onzekere en complexe situaties. Studenten worden geconfronteerd met de uitbraak van een fictieve infectieziekte die in eerste instantie van dier op mens overgaat en dan van mens op mens. De eerste doden vallen en de ziekte komt steeds dichterbij. Wat doe je om je land te beschermen?
 
Tijdens het spel kruipen bijna 200 studenten in de rol van onder andere minister, arts, zorgbestuurder, wetenschapper, jongerenorganisatie en farmaceut. Zij proberen de uitbraak van een pandemie te voorkomen en consequenties voor de samenleving te beperken. Ieder vanuit eigen expertise, inzichten, overtuigingen en belangen. De deelnemers moeten zodanig in hun rol opereren, dat zij hun doelen bereiken met betrekking tot de besluitvorming van het Ministerie van Gezondheid over het wel of niet opstarten van een vaccinatieprogramma of over het nemen van andere maatregelen. 
Er worden 12 simultane spellen gespeeld, ieder in een eigen fictief land, begeleid door een spelleider. Ruim 15 docenten sluiten aan om het spel te faciliteren. Studenten kunnen zelf bepalen met wie wordt gesproken en welke coalities worden gesloten. Het online spel is gemaakt door docenten en het onderwijsexpertisecentrum van de EUR (het Risbo), en bouwt voort op acht eerdere fysieke edities op de campus van de EUR.
 
Het succesvolle spel is al bijna tien jaar onderdeel van het vak de Nederlandse Gezondheidszorg. Dit jaar is het actueler dan ooit en wordt het voor de eerste keer online gespeeld. De kennis die de eerstejaarsstudenten tijdens het vak opdoen, zetten zij tijdens de spelsimulatie in om niet alleen te weten wat er speelt in complexe besluitvormingssituaties, maar deze ook eens aan den lijve te ondervinden.
 
“Het spel was altijd al de hit van het eerste jaar, maar dit keer spelen we het spel in een tijd waarin we echt de zorg en het land overeind moeten zien te houden. Bovendien kunnen we hiermee intensief samen spelen en leren vanuit 200 studentenkamers”, aldus Iris Wallenburg, vakcoördinator.
 
Door: Nationale Onderwijsgids