Normal_game_controller

Leergames kunnen de effectiviteit en efficiëntie van het onderwijs verbeteren. Vooral bij het verwerven en oefenen van professionele vaardigheden kunnen ze een belangrijke rol spelen. Maar games ontwikkelen en uitleveren vraagt tijd en kennis van programmeren. Hoe maak je als docent een game als je niet kunt programmeren? Promovendus Aad Slootmaker ontwierp en testte een platform voor het snel en eenvoudig invoeren, uitleveren, spelen én monitoren van leergames. Dit meldt de Open Universiteit.

Scenario-gebaseerde games

Een speciaal type leergames zijn scenario-gebaseerde games: het scenario beschrijft een interactief verhaal waarin studenten opdrachten uitvoeren in een omgeving die lijkt op de beroepspraktijk. Het doel is dat ze daarbij professionele competenties ontwikkelen. In zo’n scenario krijgt een student meestal een relatief vage opdracht voorgelegd, zoals ze die in de praktijk ook vaak zullen tegenkomen. De student moet die opdracht uitvoeren en maakt daarbij keuzes. Hij ervaart de consequenties van zijn keuzes, krijgt feedback en wordt gestimuleerd om te reflecteren op wat er gebeurt.

Maar hoe zet je zo’n scenario om in een game als je niet kunt programmeren? Is het mogelijk om een platform te ontwikkelen waarmee docenten en domeinexperts zonder te programmeren toch zelf snel en makkelijk dit soort games kunnen maken en aan hun studenten kunnen aanbieden? Dat was de uitgangsvraag voor het onderzoek van Aad Slootmaker.

EMERGO

Slootmaker ontwikkelde samen met een team van het Welten-instituut een platform dat het invoeren, uitleveren, spelen én monitoren van serious games integreert. Het platform, EMERGO (Efficiënte Methodiek voor ERvaringsGericht Onderwijs), moest generiek zijn, dus voor allerlei domeinen inzetbaar. Het moest snelle en flexibele ontwikkeling en uitlevering van games mogelijk maken. En het moest duurzaam en gebruiksvriendelijk zijn. Het platform bevat een set aan veel voorkomende gamecomponenten, waardoor het binnen verschillende opleidingen en voor games met verschillende leerdoelen gebruikt kan worden. Verschillende online universiteiten hebben het platform getest.

Aandachtspunten en richtlijnen

Het doel om docenten en domeinexperts makkelijk dit soort games te laten maken is niet volledig bereikt. Het gamescript kan worden ingevoerd zonder te programmeren, maar dit bleek vaak toch nog te complex. Slootmaker formuleert dan ook een aantal richtlijnen die enerzijds focussen op de gebruiksvriendelijkheid van de auteursomgeving en anderzijds op de gebruiksvriendelijkheid van de afspeelomgevingen. 

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids