Normal_letters__taal__alfabetisering__schrijven__lezen

Steeds meer studenten met een functiebeperking vinden hun weg naar het hoger onderwijs. Deze studenten ondervinden allerlei belemmeringen tijdens hun studie. Er ligt een grote opdracht voor het hoger onderwijs om ervoor te zorgen dat ook studenten met een beperking hun studie met succes kunnen afronden en hun weg vinden naar de arbeidsmarkt. Vooral op het gebied van informatievoorziening en begeleiding schieten hoger onderwijsinstellingen tekort. Dit meldt Centrum Hoger Onderwijs Informatie (C.H.O.I).

Dat staat in het jaarlijkse rapport over studeren met een functiebeperking dat vandaag verschenen is, gebaseerd op een speciale module binnen de Nationale Studenten Enquête (NSE) 2017, gericht op studenten met een functiebeperking. Van de meer dan 280.000 bevraagde studenten gaven ruim 39.000 studenten aan één of meer functiebeperkingen te hebben, één op de zeven voltijdstudenten. Dyslexie en dyscalculie zijn de meest voorkomende beperkingen. Daarnaast zijn er grote groepen studenten met adhd, psychische aandoeningen en verschillende chronische ziektes.
 
Expertisecentrum handicap + studie, LSVb en ISO pleiten voor een actieplan ter verbetering van de informatievoorziening en begeleiding. Want daar zijn de studenten het meest kritisch over. Er is duidelijk meer waardering van studenten voor aanpassingen in het onderwijs. De studenten zijn ook positief over de fysieke en digitale toegankelijkheid en het begrip van medestudenten. Tevens scoort begrip van docenten positief, hoewel de kennis van docenten volgens studenten tekortschiet. Terwijl die kennis wel wezenlijk is voor goede begeleiding, aanpassingen, signalering en juiste doorverwijzing. 
 
De begeleiding bij dyslexie en autisme is redelijk op orde, maar bij andere aandoeningen zoals psychische klachten is er nog een wereld te winnen. De begeleiding op dat gebied schiet volgens studenten tekort, terwijl het aandeel studenten met psychische klachten juist toeneemt. Het advies aan het hoger onderwijs is: investeer in deskundigheidsbevordering en kennisuitwisseling. Maak daarbij ook gebruik van de kennis van ervaringsdeskundige studenten. 
 
Uit een vergelijking tussen de verschillende studierichtingen blijkt dat de meeste hbo-studenten met een functiebeperking te vinden zijn in de agrarische en de kunstopleidingen. Veel lager is hun aandeel in de sectoren rechten en economie. In het wetenschappelijk onderwijs hebben de sociale studies de meeste studenten met een beperking en de medische en gezondheidsrichtingen de minste.
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids