Logo_nationale_wetenschapsagenda

Minister Bussemaker en staatssecretaris Dekker van Onderwijs stellen 20 miljoen beschikbaar voor de Nationale Wetenschapsagenda. Deze startimpuls is verbonden aan drie thema’s op het gebied van veerkrachtige samenlevingen, digitalisering en de bijdrage van natuurwetenschappelijke kennis aan vernieuwing. De Kenniscoalitie, verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de NWA, werkt nu hard het opzetten van een goede procedure voor het inzetten van deze 20 miljoen. Dat meldt de Nationale Wetenschapsagenda.

Op 15 september 2015 overhandigde de Kenniscoalitie het ‘Portfolio voor onderzoek en innovatie’ aan de ministers van Onderwijs en Economische Zaken en Dekker. Het ministerie van Onderwijs heeft vervolgens aangekondigd dat er nog binnen deze kabinetsperiode een start gemaakt wordt met de implementatie van de NWA. In totaal stelt het ministerie 30 miljoen beschikbaar. Naast de 20 miljoen voor de NWA wordt 10 miljoen ingezet voor talentontwikkeling en valorisatie.

De verantwoordelijkheid voor de verdere uitwerking van de Startimpuls komt bij een commissie te liggen. Deze commissie wordt voorgedragen door de Kenniscoalitie en ingesteld door het ministerie. NWO ondersteunt deze commissie bij de uitvoering van haar taken. Het in te richten instrumentarium ondersteunt een multidisciplinaire kennisketenbrede aanpak en biedt ruimte voor experiment.

De drie thema’s al genoemd bij de aankondiging van deze Startimpuls zijn door het ministerie verbonden aan specifieke routes uit het Portfolio voor onderzoek en innovatie. Het thema 'hoe kan de positie van jongeren in een veerkrachtige samenleving worden versterkt?' is gekoppeld aan de routes 'op weg naar veerkrachtige samenlevingen', 'Jeugd in ontwikkeling, opvoeding en onderwijs' en 'NeurolabNL: de werkplaats voor hersen-, cognitie- en gedragsonderzoek'. Het thema 'hoe kunnen we de digitale samenleving beter begrijpen en verder brengen?' is gekoppeld aan de routes 'waardecreatie door verantwoorde toegang en gebruik van big data' en 'meten en detecteren: alles, altijd en overal'. Tot slot is het thema 'hoe kan natuurwetenschappelijke kennis bijdragen aan vernieuwing?' gekoppeld aan de routes 'de oorsprong van het leven – op aarde en in het heelal', 'bouwstenen van materie en fundamenten van tijd en ruimte' en 'de quantum-/nano revolutie'.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids