Normal_woordenschat__taal__leren__alfabet

De Nederlandse spelling en grammatica worden onvoldoende beheerst door studenten. Bij zo'n 50 tot 60 procent van de tentamens en scripties is het Nederlands onder de maat. Steeds meer universiteiten en hogescholen stellen taaltoetsen in. Dit meldt de Limburger.

Volgens Janneke Kelter, coördinator aan het taalexpertisecentrum van de Haagse Hogeschool, heeft 80 procent van de middelbare scholieren niet het gewenste startniveau op het gebied van taalbeheersing. Deskundigen wijten dit onder andere aan de kwaliteit van de schrijflessen op de basisschool. Ook op de middelbare school is er minder aandacht voor schrijfvaardigheid. Het wordt niet meer getoetst tijdens het Centraal Examen Nederlands. Ook leidt het tekort aan leraren Nederlands tot minder kwalitatief onderwijs. 
 
Voor steeds meer studies waarbij een goede Nederlandse taalbeheersing belangrijk is, wordt een taaltoets ingesteld door universiteiten en hogescholen. Het hoger onderwijs neemt zo een deel van de taak van het middelbaar onderwijs over. De Nederlandse Taalunie en de Nederlands- Vlaamse Accreditatieorganisatie bevelen dat ook aan. Zij willen dat het taalonderwijs doorgaat in het hoger onderwijs in ‘doorlopende leerlijnen’. De taalontwikkeling van studenten moet meerdere keren per jaar worden beoordeeld. Hierbij draait het in de eerste plaats om de communicatie. Studenten moeten het verhaal samenhangend en begrijpelijk kunnen overbrengen. Spelling en grammatica zijn daarbij secundair.
 
Taalbeheersing is niet alleen belangrijk tijdens de studie. Uit onderzoek blijkt dat er verband is tussen goed scoren op de taaltoets en een goed verloop van de onderwijsloopbaan.  
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids