Normal_wetenschap__onderzoek__innovatie

Afgelopen week vonden de eindpresentaties plaats van innovatieve ideeën in het kader van de Innovation Challenge 'ICT en Onderwijs' van SURFnet. Tien duo's, bestaande uit studenten en docenten, toonden hun projecten voor digitale onderwijsinnovaties. Dit meldt Science Guide.

De duo's hadden zes maanden geleden de Innovation Challenge ‘ICT en Onderwijs’ gewonnen met hun innovatieve ideeën in ICT en onderwijs. Zij kregen tienduizend euro en een half jaar de tijd om hun project verder uit te werken. Zo brengt 'Match Your Talent' van de Hanzehogeschool studenten en multidisiplinaire onderwijsopdrachten samen en krijgen geneeskundestudenten van het UMCG via een Voucherprogramma de kans extracurriculaire activiteiten te ontplooien. Ook lieten twee geneeskundestudenten van de VU een programma zien dat studenten via hun iPhone in staat stelt om 3D modellen van het menselijk lichaam te analyseren. En er was een programma bedacht dat digitale sterren en hun reacties op zwaartekracht belichtte. Een student van de Erasmus Universiteit wil de hoorcolleges veranderen door gebruik te maken van een digitaal boek samengesteld door de docent. Via webcasts kan dan zelf het leertempo bepaald worden.
 
Niet alle innovaties werden met gejuich ontvangen. Studenten moeten er wel klaar voor zijn.“Het is uiteindelijk menselijk gedrag dat bepaalt of innovatie geadopteerd wordt”, bleek uit een afsluitende toespraak. Met die les zullen de deelnemers aan de Innovation Challenge hun projecten ook het komend jaar verder gaan ontwikkelen.
 
© Nationale Onderwijsgids