Normal_studenten__laptop__digitaal__hbo__uni__studeren__werken__groep

Ontwikkelen studenten in het hoger onderwijs van Europa de competenties die ze nodig hebben? Doen studieprogramma’s wat ze beloven? Is het mogelijk om op een zinvolle manier de prestaties van studenten in internationaal verband te meten en te vergelijken? Een nieuw door de EU gefinancierd project, getiteld Measuring and Comparing Achievements of Learning Outcomes in Higher Education in Europe, dat wordt gecoördineerd door de Rijksuniversiteit Groningen, heeft tot doel antwoorden te vinden op deze vragen door het ontwikkelen van een infrastructuur. Deze infrastructuur moet het mogelijk maken in heel Europa de prestaties van bachelor- en masterstudenten te testen. Dat meldt de Rijksuniversiteit Groningen.

Het project start deze herfst en de eerste resultaten worden verwacht in het voorjaar van 2017. Aanvankelijk zal het project vijf vakgebieden omvatten, die vijf belangrijke academische domeinen vertegenwoordigen: Techniek (Civiele Techniek), Gezondheidswetenschappen (Verpleegkunde), Letteren (Geschiedenis), Natuurwetenschappen (Natuurkunde) en Sociale Wetenschappen (Onderwijskunde). Na deze initiële fase kunnen de uitkomsten ook worden toegepast op vele andere disciplines.

De beoordelingsraamwerken die worden ontwikkeld in de vijf disciplines zullen allemaal dezelfde methodologie gebruiken, maar wel worden toegesneden op de specifieke kenmerken van ieder domein of vakgebied. Daarbij zal rekening worden gehouden met de verschillende missies, oriëntaties en profielen van Europese universiteiten en hun diverse onderwijsprogramma’s.

Deze raamwerken maken het ontwikkelen van de testen mogelijk, die op hun beurt het management van universiteiten, het wetenschappelijk personeel en studenten in staat stellen om te bepalen of studenten internationaal gedefinieerde niveaus van competenties halen die hun voorbereiden op hun maatschappelijke rol, terwijl tegelijkertijd het beoogde academische niveau wordt behaald. Het doel van de eerste fase van het project is te bezien of het mogelijk is testen te ontwikkelen die onderbouwde instrumenten bieden om succes te meten en om universiteiten te ondersteunen in hun streven zichzelf voortdurend te verbeteren. 

© Nationale Onderwijsgids