Logo_universiteit_leiden__excellence_through_diversity_

Studenten, bestuurders en  medewerkers kwamen naar het Leidse symposium ‘Excellence through diversity’ op donderdag 7 november. Lezingen, speeddaten en workshops maakten inzichtelijk welke bijdrage diversiteit en inclusiviteit leveren aan de wetenschap. ’We gaan de uitdaging aan om personen objectief  te beoordelen en geen talent verloren te laten gaan.’

Verander de cultuur en de organisatie
Vice-Rector Magnificus Simone Buitendijk opende het symposium met een gewaagde uitspraak: ‘Ik moet bekennen dat ik discrimineer. Het is niet rationeel, want onderzoek wijst allang uit dat mannen en vrouwen gelijke capaciteiten hebben en ook huidskleur er niet toe doet. Het is menselijk om voorkeuren te hebben, maar we gaan de uitdaging aan om voortaan personen objectief te beoordelen en af te stappen van het denken in stereotypen. Dat betekent dat de organisatie en de cultuur moet veranderen en niet het individu of zijn of haar persoonlijkheid.’

Aanpassen onderwijssysteem
Tomas Brage van de Universiteit van Lund gaf in zijn lezing aan hoe er bij zijn Natuurkunde-instituut aandacht kwam voor gender: met onder andere workshops, mentoren en een diversitycoach.  
Daarnaast is er voor de organisatie een belangrijke rol weggelegd. Dat bleek  tijdens de presentatie van Maurice Crul, hoogleraar diversiteit en onderwijs aan de VU.  Zijn onderzoek naar tweedegeneratie Turkse jongeren in zeven Europese landen laat interessante dingen zien. ‘In Zweden stromen in vergelijking met Duitsland veel meer tweedegeneratie Turkse jongeren door naar het hoger onderwijs en veel meer tweedegeneratie Turkse vrouwen gaan de arbeidsmarkt op.’ Welke factoren spelen een positieve en welke een negatieve rol? De wijze waarop het schoolsysteem is ingericht, blijkt van grote invloed op sociale mobiliteit. Crul pleitte voor een progressieve coalitie over de grenzen van etnische groepen heen om instituties, zoals universiteiten, bewust te maken van diversiteit. Hard nodig, zei hij, want: ‘Superdiversiteit zal de nieuwe norm in de steden worden.’

Diversity Officer Isabel Hoving
De Universiteit Leiden loopt hierbij voorop door per 1 januari 2014 een Diversity Officer aan te stellen: Isabel Hoving. Zij liet tijdens het symposium alvast van zich horen met een voorproefje van haar plannen. Hoving schetste hoe sinds november 2012 een universiteitsbrede werkgroep Diversity plannen heeft ontwikkeld en dat nu het moment is aangebroken voor daadwerkelijke implementatie. ‘Obstakels  wegnemen, een open academie creëren waar iedereen zich thuis voelt.’ Ze wil daarbij nauw samenwerken met anderen, binnen de universiteit en daarbuiten en zo ‘best practices’ uitwisselen.

Prijswinnaars Van Bergen Fund
Tijdens het diner na afloop van de lezingen werden de Van Bergen Awards uitgereikt: prijzen voor de beste ideeën om interactie tussen Nederlandse en internationale studenten in Leiden te bevorderen. Drie plannen werden beloond met bloemen voor de initiatiefnemers en een bijdrage uit het Van Bergen Fund om de plannen te realiseren.

Workshops
Tijdens het avondprogramma konden de deelnemers kiezen uit vier workshops. Een goed moment om van elkaar te leren en van gedachten te wisselen over de vele aspecten van diversiteit en hoe in alle geledingen van de universiteit een bijdrage geleverd kan worden aan een beter klimaat voor iedereen. 

Videoverslag van het symposium

© Nationale Onderwijsgids