Online colleges, online onderwijs

CAMBRIDGE - Terwijl de populariteit van online lesprogramma's op alle niveaus in het onderwijs met de dag toeneemt, is er nog weinig onderzoek naar de effectiviteit ervan gedaan. Onderzoekers van Harvard hebben echter een begin gemaakt door te kijken naar het effect van tussentijds toetsen op de opname van lesstof. Dat meldt Nu.nl.

In het onderzoek werden drie groepen studenten gevormd. De eerste twee kregen een videocollege te zien over statistiek, dat werd onderbroken door rekensommetjes en/of tussentijdse toetsen. De derde groep kreeg alleen het videocollege te zien kreeg. Aan het eind van de video kregen alle groepen een eindtoets.

De twee groepen waarbij de colleges door tussentijdse toetsen werden onderbroken, bleken veel betere resultaten te halen op de eindtoets en maakten tevens drie keer zoveel aantekening als de controlegroep. Daarnaast waren ze veel minder zenuwachtig over het maken van de eindtoets.

Het onderzoek speelt in op eerder onderzoek, waaruit bleek dat online colleges zorgen voor slechtere aandacht bij de lesstof en lagere studierendementen. Het tussentijds toetsen is volgens de onderzoekers daarom cruciaal om het online onderwijs te verbeteren.

© Nationale Onderwijsgids / Ype van Woersem