Normal_ricoh_logo

DEN BOSCH - In vergelijking met andere sectoren loopt de onderwijssector in Europe flink achter op verschillende technologische ontwikkelingen. Dat blijkt uit een onderzoek van Ricoh Europe, dat werd uitgevoerd door Coleman Parkes.

Voor het onderzoek werden 1075 werknemers en leidinggevenden uit verschillende sectoren in meerdere Europese landen ondervraagd over hun ervaringen met documentprocessen in gebieden als Human Resources en financiën.

Van de respondenten die werkzaam zijn in het Europese onderwijs, gaf 88 procent aan een verouderde manier van werken te ervaren en dat dit hun efficiëntie negatief beïnvloedt. Terwijl bij steeds meer onderwijsinstellingen het mobiel werken is ingevoerd, loopt volgens veel respondenten de software nog erg achter op de verschaffing van de apparatuur. Ook geven zij aan dat er door hun instelling in nieuwe technologie wordt geïnvesteerd, terwijl bestaande apparatuur nog niet ten volle wordt benut.

"Onderwijsinstellingen moeten steeds meer concurreren op het gebied van efficiency, waarde voor geld, en de kwaliteit van de dienstverlening aan studenten. Al deze aspecten kunnen worden verbeterd met technologie als deze op de juiste manier wordt geïntegreerd en toegepast binnen een organisatie", aldus Mark Boelhouwer van Ricoh Nederland. Optimalisatie van de bestaande processen kan volgens hem een flinke winst opleveren op de efficiëntie van medewerkers, zodat deze meer tijd kunnen steken in de primaire onderwijstaken.

© Nationale Onderwijsgids / Ype van Woersem