Normal_universiteit_twente_wiki

ENSCHEDE – Na een succesvolle pilot bij de opleiding Biomedische Technologie (BMT), zal de Universiteit Twente (UT) met ingang van het collegejaar 2013-2014 een nieuwe onderwijsmodel gaan invoeren. In dit model is een prominente rol weggelegd voor projectonderwijs.

Heleen Miedema, onder meer opleidingsdirecteur van BMT, maakt na een jaar de (tussentijdse) balans op: “De lijst met positieve punten is een stuk langer dan die met negatieve punten.” Terug naar de corebusiness. Dat was, volgens Heleen Miedema de belangrijkste reden om het onderwijs op de UT onder de loep te nemen. “Daar komt bij dat we als universiteit worden geconfronteerd met allerlei financiële ellende en dat we, net als andere universiteiten, efficiënter moeten gaan werken.”

“We hebben gekeken naar wat de UT opleidingen gemeenschappelijk hebben en hebben geconstateerd dat dat het werkwoord ingenieuren is. Wij zijn de ondernemende universiteit. Als je het woord ondernemend opzoekt in het woordenboek. Dan zie je daar staan: het lef om risico’s te nemen. Vroeger hoorde je altijd in Delft studeer je, in Eindhoven leer je en in Twente los je problemen op.” En daar moeten we volgens Miedema weer naar terug. “Het probleemoplossend vermogen is in mijn ogen de kracht van de UT. Dat was het, dat zijn we volgens mij een beetje kwijt geraakt en daar gaan we met dit onderwijsmodel hopelijk weer naar terug.”

© Nationale Onderwijsgids / Martijn van Noppen