Normal_universiteit_maastricht_2

MAASTRICHT - Probleemgestuurd Onderwijs (PGO), al sinds de start van de Universiteit Maastricht (UM) het gehanteerde onderwijsmodel, sluit goed aan bij de hedendaagse inzichten over leren, maar permanente innovatie van PGO is nodig om aan te zetten tot beter leren. Dat is de kernboodschap van de oratie van prof. dr. Diana Dolmans, die ze op 27 juni uitspreekt en waarmee ze de leerstoel Innovatieve Leeromgevingen aan de Faculty of Health, Medicine and Life Sciences aanvaardt.

Dolmans doet al jaren onderzoek naar innovatieve leeromgevingen in het algemeen en PGO in het bijzonder. In Probleemgestuurd Onderwijs werken studenten samen in kleine groepen van ongeveer 10 studenten aan problemen of leertaken onder begeleiding van een docent. In haar inaugurele rede gaat ze in op de vraag wat we tot nu toe weten over leren en over PGO en wat nog verder onderzoek behoeft.

Dolmans voelt zich met deze leerstoel erg op haar plek aan de Universiteit Maastricht, omdat onderwijsinnovaties aan de UM hoog op de agenda staan, onder andere in het programma ‘Leading in Learning’.

© Nationale Onderwijsgids / Martijn van Noppen