Een vierdaagse schoolweek kan leraren wat lucht geven

Het lerarentekort loopt steeds verder op. Zestien Amsterdamse scholen gingen in december 2019 al een week dicht, om aandacht te vragen voor dit probleem. Een oplossing die de laatste tijd vaker wordt overwogen, is de vierdaagse schoolweek. Momenteel onderzoekt de PO-Raad hoe zo’n noodmaatregel er in de praktijk uit moet zien. 

Een vierdaagse schoolweek zou leraren wat lucht kunnen geven. Bovendien gaat de stelling ‘hoe meer lesuren, hoe beter de prestaties’ niet per se op, blijkt uit internationale onderzoeken. Universitair docent Onderwijswetenschappen Louise Elffers is ook niet meteen bang dat één lesdag minder zal leiden tot een grote terugval in leerprestaties. Ze ziet er zelfs wel kansen in. “Scholen kunnen met hulp van externe partijen een alternatief programma aanbieden op die vrije dag. Denk aan een weekendschool of extra lessen in bepaalde vakken, voor groepen die dat nodig hebben.”
 
Basisschooldocent Fatima Boutaka van De Horizon in Amsterdam Nieuw-West is wat kritischer over de vierdaagse schoolweek. “Ik heb het gevoel dat er best makkelijk wordt gedaan over één dag minder school.” Ook onderwijsbegeleider en lerares Dorien Kropholler van SBO De Kans benadrukt dat de vierdaagse schoolweek alleen goed kan uitpakken als er niet nog meer taken voor leerkrachten bijkomen. Lees het hele interview hier. 
 
Door: Nationale Onderwijsgids