Normal_5355

De maaltijdvoorziening op LZK-scholen, ofwel basisscholen voor langdurig zieke kinderen, staat zwaar onder druk en is op een aantal scholen al wegbezuinigd.

Dit is een zorgelijke ontwikkeling omdat uit onderzoek blijkt dat ruim een op de vier leerlingen een afwijkende voedingstoestand heeft; er is sprake van zowel chronische ondervoeding als overgewicht.

Daarnaast is uit dit onderzoek gebleken dat een aanzienlijke groep kinderen een verhoogd risico heeft om ondervoed te raken tijdens acute ziekte. In plaats van afbouwen van de voedingszorg is juist uitbreiding nodig.

Dit is de conclusie op basis van nieuw onderzoek, gedaan door dr. Koen Joosten, kinderarts-intensivist van het Sophia Kinderziekenhuis (Erasmus MC), in opdracht van InnovatieNetwerk.

Onderzoek
Om de actuele voedingstoestand en het risico op ondervoeding van de LZK-leerlingen vast te kunnen stellen zijn gewicht, lengte en bovenarmomtrek gemeten. De vergelijking van deze metingen met landelijke cijfers geeft inzicht in de actuele voedingstoestand van de chronisch zieke kinderen en het effect van veranderingen in de voedingszorg op deze scholen.

Om het risico op ondervoeding te bepalen die kan ontstaan tijdens een acute ziekte werd het STRONGkids-risico-instrument gebruikt. Dit instrument is ontwikkeld voor ziekenhuizen om te bepalen of kinderen risico lopen op ondervoeding en groeiachterstand bij ziekenhuisopname.

Resultaten
In het onderzoek werden 642 kinderen onderzocht in de groepen 1 tot en met 8 van de onderbouw op 9 scholen. Het betrof meer dan de helft van het aantal kinderen dat op de LZK-scholen zitten.

Acute ondervoeding en chronische ondervoeding is vastgesteld bij respectievelijk 3% en 13,8%. Overgewicht kwam voor bij 13,1%. Bij kinderen die al vanaf de geboorte een chronische ziekte hebben, komt acute en chronische ondervoeding het meest voor.

Maar liefst 40% van de leerlingen heeft een verhoogd risico om ondervoed te raken.

Conclusie
Ruim 1 op de 4 kinderen op de onderzochte LZK-scholen heeft een afwijkende voedingstoestand, en bijna de helft heeft een verhoogd risico op ondervoeding. Deze hoge percentages maken duidelijk dat aandacht voor voeding een integraal onderdeel moet zijn van het beleid op LZK-scholen.

Een afwijkende voedingstoestand kan voor de leerlingen gevolgen hebben op zowel korte als lange termijn. Dit kan een verstoorde cognitieve ontwikkeling betekenen en een vermindering van de schoolprestaties.