Normal_werk__stress__moe__werkdruk

“Als de politiek niet bereid is op korte termijn meer middelen ter beschikking te stellen, dan moeten we taken laten vervallen, zodat de werkdruk naar een aanvaardbaar niveau terug wordt gebracht.” Dat schrijft het platform van besturen voor Christelijk Basisonderwijs in de noordelijke provincies aan minister Slob. Dit meldt Verus.

De christelijke schoolbesturen constateren in de brief een patstelling tussen wat het onderwijs vraagt en de overheid wil geven. Zonder verdere maatregelen voorzien ze een vicieuze cirkel in het aantal vacatures voor leraren: doordat te weinig leerkrachten beschikbaar zijn, moeten de klassen vergroot worden, wat leidt tot meer werkdruk, waardoor leraren gaan afhaken. Ook het passende onderwijs is werkdrukverhogend. Als er op korte termijn niet meer geld vrijkomt, dan zullen steeds meer leraren afhaken. Door definitief ander werk te zoeken, of dat ze thuis komen te zitten met b.v. een burn-out. Wat voor consequenties dat heeft voor de kwaliteit van het onderwijs, laat zich gemakkelijk raden, aldus de schoolbesturen.
 
De scholen begrijpen enerzijds dat de nieuwe regering niet in één keer de gevraagde 1,4 miljard euro op tafel kan leggen. Wat hen betreft kan de salarisverhoging in fases worden ingevoerd, zodat de salarisafspraken in 4 jaar tijd bereikt kunnen worden. Zo schappelijk zijn de schoolbesturen echter niet als het om werkdrukvermindering gaat. Hun voorstel is om te kijken welke taken kunnen vervallen, zodat de werkdruk minder hoog wordt. Hiervoor willen ze samen met leraren, ouders en de politiek om de tafel, zodat de werkdruk aan het eind van het schooljaar 2018/2019 verminderd is “naar een aanvaardbaar niveau voor alle betrokkenen”.
 
Met hun brief scharen de schoolbesturen zich achter de eisen van PO in Actie. Toch laten ze nog eens apart van zich horen omdat zo’n nieuwe oproep nodig is, zegt Jan Sijtsema van het platform. Zijn besturen hebben de indruk dat er weinig beweging zit in het gesprek tussen de bonden en het ministerie.
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids