Meisje met cochleair implantaat, foto: Ydomusch (CC BY-SA 3.0)

Afgelopen voorjaar promoveerde Brigitte de Hoog aan de Radboud Universiteit op haar proefschrift ‘Spoken language development in children with cochlear implants’. Het onderzoek is inmiddels beschikbaar in een Nederlandstalige brochure. In het onderzoek vergelijkt De Hoog slechthorende leerlingen met leerlingen met taalontwikkelingsstoornissen in het reguliere en cluster 2 basisonderwijs. Aan het onderzoek deden scholen en ambulante diensten van het cluster 2-onderwijs mee, waaronder veel scholen en diensten van Kentalis. Dit meldt Kentalis.

De Hoog stelt in haar proefschrift vast dat een aantal kinderen met CI’s een goede gesproken taalontwikkeling doormaakt, terwijl andere kinderen achterblijven. Ze onderzocht vervolgens wat de mogelijke oorzaken van deze variatie zijn. Brigitte stelde vast dat de gesproken taal van de CI groep nauw samenhangt met hoe goed zij spraak waarnemen. In dit opzicht verschillen kinderen met een CI niet van slechthorende kinderen.

Daarnaast blijkt voor een aantal kinderen met CI’s (25-30 procent van de totale groep) de verwerking van gesproken taal problematisch te zijn. Het taalprofiel van deze dove kinderen vertoont overeenkomsten met dat van kinderen met TOS. Deze kinderen ervaren forse problemen met hun werkgeheugen. Zij kunnen dit werkgeheugen minder goed inzetten om spraak te verstaan via een CI. Inzet van het werkgeheugen is van extra groot belang, omdat het spraakverstaan via een CI kwalitatief veel minder goed is dan met een intact gehoor.

Brigitte de Hoog beveelt specialisten in onderwijs en zorg die werken met kinderen met een CI aan om via gerichte auditieve training en via gerichte taaltraining ook het werkgeheugen te stimuleren. Het door Kentalis ontwikkelde Hoorspel biedt hiertoe goede mogelijkheden.

Het onderzoek van Brigitte de Hoog is nu voor professionals gratis beschikbaar in een Nederlandstalige brochure, in de webshop van Kentalis. Deze brochure bevat ook referentiegegevens voor slechthorende kinderen en dove kinderen met een CI bij het door CITO uitgegeven Testinstrumentarium Taalontwikkelingsstoornissen. Voor het Engelstalige proefschrift kunt u mailen naar Harry Knoors op h.knoors@kentalis.nl.   

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids