Normal_normal_kind_bak_geld

Prisma, een school voor gespecialiseerd onderwijs in Kampen, heeft van het ministerie van onderwijs een exerimenteerstatus gekregen. Dit betekent voor de school dat het door kan gaan met het plaatsen van leerlingen voor speciaal onderwijs en speciaal basisonderwijs in één groep, iets wat eigenlijk niet mag in Nederland. De experimenteerstatus krijgt Prisma in afwachting van nieuwe regelgeving. Dit meldt De Stentor.

Sinds augustus 2016 is Prisma gestart met het het plaatsen van leerlingen voor speciaal onderwijs en speciaal basisonderwijs in één groep. In Nederland is dit officieel niet mogelijk omdat de bekostiging vanuit de overheid verschillend is bij deze twee groepen kinderen. Prisma wil echter maatwerk aan iedere leerling geven. Het mixen van leerlingen ziet Prisma mogelijk als een meerwaarde voor hun ontwikkeling. De school is nu de eerste en enige van Nederland die beide typen leerlingen in één groep lesgeeft. Met de experimenteerstatus krijgt de school geld voor onder andere onderzoek om te laten zien dat de aanpak werkt.
 
Vanuit het hele land is belangstelling getoond voor deze manier van werken. Daarom organiseerde Prisma recent een conferentie om de ervaringen uit te wisselen. 
 
Prisma is sinds schooljaar 2016/2017 een samenwerking van drie voorheen aparte scholen voor speciaal onderwijs voor sbo en cluster 3 en 4. Sinds een jaar vormen deze samen een onder- , midden- en bovenbouw met nu 193 leerlingen tussen de 4 en 13 jaar. 
 
Wat is het verschil tussen speciaal onderwijs en speciaal basisonderwijs? Scholen voor speciaal onderwijs zijn er voor leerlingen die lichamelijk, zintuiglijk of verstandelijk gehandicapt zijn en voor leerlingen die psychische problemen of gedragsproblemen hebben. Voor deze leerlingen zijn er scholen die verdeeld zijn in vier clusters. 
 
Scholen voor speciaal basisonderwijs (sbo) vallen niet onder het speciaal onderwijs, maar onder het regulier onderwijs. Het sbo biedt onderwijs en extra ondersteuning aan leerlingen die zich op het regulier onderwijs niet optimaal ontwikkelen. Leerlingen worden minder geprikkeld door kleinere klassen en een rustiger klaslokaal. In het sbo gelden dezelfde kerndoelen als in het regulier onderwijs.
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids