Normal_onderwijs__begeleiding__hulp__kind__leraren__speciaal_onderwijs

Er moet beter worden geluisterd naar de inbreng en ervaringen van ouders van kinderen met een beperking of chronische ziekte. Dit komt het onderwijsbeleid ten goede, zegt Ieder(in). Nu wordt de inbreng van ouders nauwelijks gehoord. Dat meldt Ieder(in).

Veel ouders zetten zich in voor goed onderwijs op scholen. De ouders doen dit alleen of bijvoorbeeld via een oudergroep. Bij de oudergroep stuiten de ouders op het probleem dat veel zaken die het onderwijs raken, buiten school, door de gemeente besloten worden. Hierbij valt te denken aan het leerlingenvervoer of ondersteuning op school. De gemeente laat zich bij deze besluiten adviseren door formele adviesraden waarin ouders niet of nauwelijks vertegenwoordigd zijn.

Ieder(in) wil dat hier verandering in komt. De organisatie wil dat de ouders gehoord worden door het voor adviesraden en ouders makkelijk te maken om elkaar te vinden. In een dergelijke raad zitten nu inwoners van de gemeente of vertegenwoordigers van belangenorganisaties en/of cliëntenraden. Volgens Ieder(in) ontbreekt bij deze adviesraden vaak kennis over thema's waar kinderen met een beperking of chronische ziekte mee te maken hebben. De organisatie denkt daarom dat een gemeentelijke adviesraad veel baat kan hebben bij contact met oudergroepen, omdat daar waardevolle ervaringskennis aanwezig is.

Verder zijn er volgens Ieder(in) ook ouders nodig bij de ondersteuningsplanraad. In deze raad zitten ook ouders, maar niet altijd ouders die ervaringskennis hebben over kinderen met een beperking of chronische ziekte. Daarom zouden ook deze raden gebaat zijn bij meer ervaringskennis, aldus Ieder(in).

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids