Normal_kleuren__tekenen__kind__knutselen

Marlou Visser, masterstuent aan de Universiteit Utrecht heeft in samenwerking met Speciaal Centraal een nieuw instrument ontwikkeld om tevredenheidsonderzoeken af te nemen onder zeer moeilijk lerende kinderen (zml). Het instrument is speciaal afgestemd op het taalbegrip en abstractievermogen van de doelgroep. Dat meldt Landelijk Expertisecentrum Speciaal Onderwijs.

Voor het nieuwe instrument zijn de standaardvragen van Vensters voor Verantwoording zo aangepast dat leerlingen met een ontwikkelingsleeftijd van 4 tot 9 jaar deze vragen nu ook kunnen beantwoorden. De vragen in het tevredenheidsonderzoek hebben een betere vraagstelling gekregen, er is een mogelijkheid gekomen tot automatische spraakondersteuning, wordt er gebruik gemaakt van picto's en gebruik van eigen foto's van de school.

Het instrument is eerder al uitgezet in een testfase die inmiddels succesvol is afgerond. Het instrument wordt nu digitaal ontwikkeld, zodat scholen de vragenlijsten eenvoudig zelf kunnen afnemen in combinatie met de vragenlijsten uit de Kwaliteitsvragenlijst (v)so voor ouders, medewerkers en management van de school.

In het kader van de wet sociale veiligheid zijn in de vragenlijst ook vragen opgenomen over de ervaren veiligheid op school. Met de inspectie moet nog worden afgestemd of de vragen hiervoor dekkend zijn.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids