Normal_leerlingenvervoer_gehandicapte_leerlingen_speciaal_en_bijzonder_onderwijs

Kinderen met een beperking of gedragsproblemen zijn afhankelijk van het leerlingenvervoer dat door de gemeente wordt geregeld. Nu blijkt dat dit vervoer als slecht wordt ervaren, waar de kinderen regelmatig de dupe van zijn. De leerlingen zouden vaak moe in de klas zitten en daardoor de lessen moeilijk kunnen volgen. Sommige leerlingen zouden zelfs niet meer naar de best passende school kunnen, omdat er geen vervoer beschikbaar is. Dat meldt Metro.

In Nederland zijn er zo'n 80.000 leerlingen die elke dag afhankelijk zijn van leerlingenvervoer. Volgens de docenten is de kwaliteit van dit vervoer hard achteruit gegaan. De SP heeft een onderzoek uitgevoerd en hieruit blijkt dat docenten vooral klagen over de begeleiding in de bus; deze zou vaak ondermaats zijn of volledig ontbreken. Ook zou het regelmatig voorkomen dat leerlingen te lang onderweg zijn. Volgens Tjitske Siderius, SP-Kamerlid, ziet een groot deel van de leerkrachten kinderen doodmoe op school aankomen, omdat ze soms langer dan een uur in een busje hebben gezet. “En dan moet de lesdag nog beginnen”, benadrukt Siderius.

Volgens een docent wordt het leerlingenvervoer uitbesteed aan het goedkoopste bedrijf. Kwantiteit zou dus belangrijker zijn dan kwaliteit. De chauffeurs zouden geen kennis hebben over wie zij in de bus vervoeren en hoe ze hiermee om moeten gaan. Ook kaarten docenten aan dat leerlingen soms niet naar een passende school kunnen, omdat het vervoer niet wordt betaald. De doorloop van chauffeurs zou ook hoog liggen, waardoor leerlingen regelmatig een nieuw gezicht achter het stuur zien. Dit kan problemen opleveren voor kinderen met autisme of gedragsproblemen, omdat zij moeilijk met verandering om kunnen gaan. Siderius wil dat gemeenten kiezen voor het vervoer dat het beste is voor de leerling en wil dat onderzocht wordt of scholen zelf het vervoer kunnen gaan regelen.

© Nationale Onderwijsgids