Normal_normal_passend_speciaal_onderwijs_leerling_leerkracht_docent_les_autisme_adhd

Het overgrote deel van de scholen voor speciaal basisonderwijs en (voortgezet) speciaal onderwijs voldoen aan de basiskwaliteit. Dit blijkt uit het Onderwijsverslag van de Inspectie van Onderwijs. Zo blijkt ook dat Nederland relatief weinig leerlingen heeft die aan het einde van de basisschool zwak lezen of rekenen. Ook de tussentijdse prestaties van leerlingen zijn in het afgelopen schooljaar gestegen. Dit meldt de PO-Raad.

Er zijn geen zeer zwakke scholen meer in het speciaal basisonderwijs. De kwaliteit van de lessen wordt nu relatief goed genoemd. Alle scholen beschikken nu over een sluitend leerlingvolgsysteem. Hiermee volgen scholen of de leerlingen zich ontwikkelen volgens het ontwikkelingsperspectief. Door het systeem kunnen scholen de zorg planmatig uitvoeren.

Het voortgezet speciaal onderwijs (vso) groeit, zegt de inspectie. Dit komt deels doordat leerlingen vanuit het regulier onderwijs binnenkomen en deels door een toename van het aantal leerlingen dat vanuit het speciaal onderwijs doorgaat naar het vso. Relatief minder leerlingen dan vorig jaar gaan na het speciaal onderwijs door naar een reguliere middelbare school. Veel leerlingen in het vso volgen een onderwijsprofiel en halen steeds vaker een diploma, meestal op vmbo-niveau. Twee vijfde van de leerlingen gaat daarna nog door in het mbo of hoger onderwijs. 

© Nationale Onderwijsgids