Taalvaardigheden, rekenvaardigheden, samenhang

NIJMEGEN - Uit onderzoek van orthopedagoog Tijs Kleemans van de Radboud Universiteit Nijmegen onder kinderen uit groep 1 tot en met groep 4 in het basisonderwijs, blijkt dat wanneer deze kinderen een taalachterstand hebben, dit veelal gepaard gaat met een rekenachterstand.

Kleemans, die op 3 april op het onderzoek promoveert, vergeleek kinderen met een normale taalontwikkeling met kinderen die Nederlands als tweede taal hebben en kinderen met ernstige spraak- en/of taalmoeilijkheden (ESM) uit het speciaal onderwijs. Deze twee groepen bleken beiden ook op het gebied van getalbegrip en rekenvaardigheden achter te lopen.

Het onderzoek volgt op eerdere bevindingen uit neurologisch onderzoek onder volwassenen, waarbij werd gekeken naar de samenhang tussen taal- en rekenvaardigheid in de hersenen. Hier kwam al uit naar voren dat deze twee vaardigheden behoorlijk met elkaar zijn verweven. Kleemans onderzocht of dit ook opging voor jonge kinderen. "Want kennis over welke taalvaardigheden het rekenen beinvloeden, kan misschien helpen bij de aanpak van taal- en rekenachterstanden."

© Nationale Onderwijsgids / Ype van Woersem